”Petter kan være en trapp”. En bacheloroppgave om mobbing i barnehagen.
Abstract
Norsk:
Denne bacheloroppgaven har tatt for seg temaet mobbing og forebyggende arbeid mot mobbing i barnehagen. Jeg har sammenfattet teori om temaet samt at jeg valgte den kvalitative metoden intervju for å få frem barnehagelæreres syn på mobbing og forebyggende arbeid i barnehagen. Ut fra teori og funn i intervjuene fant jeg ut at mobbing forekommer i barnehagen, det er ulike former for mobbing både fysisk og psykisk. De vanligste formene for mobbing går under fysisk mobbing nemlig slag og spark, men det forekommer også psykisk mobbing i barnehagen, men denne er vanskeligere å oppdage da den gjerne er skjult. For at personalet skal oppdage mobbing må de være aktivt tilstede og ha kunnskap om mobbing. Videre i intervjuene kom det frem at barnehagene aktivt arbeider med å forebygge mobbing, dette blir gjort ved å være tilstedeværende voksne som er deltakende i barns lek og ved å ha et godt foreldresamarbeid. English:
In this bachelor I have taken for me the theme on bullying and how to prevent bullying at the kindergarten. I have put together a thesis about this theme and I chose the qualitative method interview to get kindergarten teachers point of view on bullying and their work on preventing it in kindergarten. In line with the theory and with discoveries from the interviews I found out that bullying in kindergarten occurs, and that the variety of both physical and psychological occurs. The most usual type of bullying come in form of kicks and punches, but there are also cases of psychological bullying in kindergarten, but this is harder to discover because it is often hidden well amongst the children. If the staff is going to discover bullying they will have to be active amongst the kids and have the knowledge needed about bullying. Following in the interviews it has clearly come to sight that the staff in the kindergartens work to prevent bulling, this is done by being present adults who are actively participating in the children games and play, and by maintaining a good parental cooperation between the two parts.
Description
Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.