Blar i Brage INN på emneord "tilpasset opplæring"
Viser treff 21-40 av 111
-
Forskjeller mellom utdannet og ufaglært kroppsøvingslærer
(Bachelor thesis, 2013)Forfatter: Marius Andersen, student ved bachelor i faglærer i kroppsøving, ved Høyskolen i Hedmark, avdeling Elverum Oppgavetittel: «Forskjeller mellom utdannet og ufaglært kroppsøvingslærer». Problemstilling: Er ... -
Forutsetninger for blomstring. En studie om gruppestørrelsens betydning for tilpasset opplæring.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Hvordan opplever grunnskolelærere at gruppestørrelsen påvirker deres arbeid med tilpasset opplæring? Studien omfatter faktorer som påvirker lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor mindre og større ... -
Fra det kjente til det ukjente. En studie av tilpasset opplæring for voksne minoriteter med liten skolebakgrunn
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler tilpasset opplæring for voksne minoritetsspråklige med liten formell skolebakgrunn. I oppgaven vektlegges tilpassing av undervisning med hensyn til deltakernes sosiokulturelle bakgrunn. Det ... -
Fra nærskole til alternativ skole -et fenomenologisk studie av hvordan foreldre til barn med spesielle behov opplever skolebyttet.
(Master thesis, 2016)Norsk: I Kunnskapsløftet fra 2006, heter det at likeverd, inkluderende og tilpasset opplæring er overordnede prinsipper i skolen. På bakgrunn av egen erfaring som spesialpedagog i skolen i over 18 år har jeg en viss uro ... -
Gi meg en sjanse: om lærerens forventning til elevene med henblikk på deres sosioøkonomiske status
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag. Problemstillingen for masteroppgaven er: Hvilken innflytelse kan lærerens forventninger ha på skoleprestasjoner hos elever med ulik sosioøkonomisk bakgrunn? Inspirasjonen for studien er tatt fra en lignende ... -
«Han liker meg ikke, så det nytter ikke!» Elevens møte med læreren – anerkjennelsens betydning for elevens opplevelse av motivasjon og mestring.
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Bakgrunnen for studien er elev-lærer relasjonen. Min egen praksis har gjort meg oppmerksom på hvor stor betydning denne relasjonen har ... -
Hva kjennetegner ledelsen og kulturen ved skoler med høy måloppnåelse? En studie av dynamikken mellom tilpasset opplæring og resultatorientering
(Master thesis, 2011)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse om hva som kjennetegner skoleledelsen og skolekulturen ved skoler som har høy resultatoppnåelse. ... -
Hvordan er rammebetingelsene for å tilpasse undervisningen for elever med særskilte behov i kroppsøvingsfaget på en videregående skole på Østlandet?
(Bachelor thesis, 2012)Innledning: Forteller om min ferd gjennom 3 året på Høgskolen. Her tar jeg for meg hva jeg skal gjøre i oppgaven og hvilket emne jeg skal belyse. Forteller om hvor viktig tilpasset fysisk opplæring er og at hele elevenes ... -
Hvordan har en skole jobbet med tematikken gutter i skolen, og på hvilken måte har dette påvirket lærernes praksis?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en oppgave som har tatt utgangspunkt i et prosjekt som er satt i gang for å forsøke å utjevne forskjeller mellom gutter og jenters prestasjoner i skolen. Oppgaven ønsker å se på hvordan ... -
Hvordan kan barnehageassistenters kompetanseheving forstås - sett ut fra et konkret kompetansehevingstiltak?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan barnehageassistenters kompetanseheving forstås - sett ut fra et konkret kompetansehevingstiltak. Bakgrunnen for studien er ... -
Hvordan kan elevvurdering bidra til en bedre tilpasset opplæring? Vurdering for læring og kultur for vurdering med utgangspunkt i elevsamtalen
(Master thesis, 2010)Norsk: Hensikten med denne studien er å finne ut om elevvurdering kan gi muligheter for en forbedring av kvalitet i opplæringen. Den setter fokus på elevsamtaler og om de kan være et redskap som kan bidra til å gjøre ... -
Hvordan kan vi som kroppsøvingslærere fremme deltakelsen i faget?
(Bachelor thesis, 2016)Forfatter: Nina Andersen, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016. Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum, folkehelsefag. Victoria Fjelde Alnes, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016. Høgskolen i ... -
Hvordan praktiseres tilpasset opplæring for en gruppe i en videregående skole slik elever og lærere oppfatter det? En empirisk studie på et utvalgt utdanningsprogram i en videregående skole
(Master thesis, 2008)Norsk: Jeg ønsker å undersøke hvilken forståelse lærerne i en videregående skole har av tilpasset opplæring, og hvordan de utøver dette i praksis. I oppgaven vil jeg se på hvordan lærerne sier at de praktiserer tilpasset ... -
Hvordan tilpasse undervisningen i kroppsøving for å skape inkludering av elever med funksjonsnedsettelser
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: «Hvordan kan tilpasset opplæring på kroppsøvingsarenaen skape et inkluderende miljø for elever med funksjonsnedsettelser?». Teori: Temaene tilpasset opplæring og ulike tilnærminger til dette samt ... -
Hvorfor kommer de ikke? Minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem-skole-samarbeid i lys av teorier om makt og anerkjennelse
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem–skole-samarbeid. Bakgrunnene for undersøkelsen ... -
I hvilken grad kan samlingsstund i barnehagen sies å være tilpasset barn med nedsatt språkfunksjon?
(Master thesis, 2009)Norsk: Alle barn, uansett funksjonsnivå, har krav på et tilbud i barnehagen som er tilpasset deres behov og forutsetninger. Rammeplanen fra 2006 presiserer: ”Dette betyr at omsorgen og aktivitetstilbudet må tilpasses hvert ... -
I hvilken grad opplever elever med dysleksi, i småskolen, at de får tilpasset opplæring sammenlignet med elever uten vansker?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2015. Det er foretatt kvantitative spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad elever med dysleksi i ... -
"If I had been more intelligent" : anerkjennelse og identitet: anerkjennelsens betydning for identitetsutviklinga til elever som skifter undervisningsspråk i løpet av grunnskoletida
(Master thesis, 2009)Norsk: I denne avhandlinga ser jeg på sammenhengen mellom anerkjennelse og identitetsutvikling for elever som kommer til et nytt land i løpet av grunnskolen, og som ikke forstår undervisningsspråket. Jeg presenterer ulike ... -
Individuelle utviklingsplaner – et verktøy for tilpasset opplæring? IUP- hva er det, og hvordan fungerer det i praksis ved "Løkka" skole?
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne oppgaven er en casestudie som tar for seg individuelle utviklingsplaner – IUP i en norsk skole. Jeg har observert bruken av IUP, samt intervjuet elever og lærere som bruker IUP og også foretatt noe dokumentanalyse. ... -
Ingen regel uten unntak
(Master thesis, 2011)Norsk: Frafall i videregående opplæring, - som kanskje er en av vår tids største samfunnsutfordring, har i de senere årene fått økt oppmerksomhet. Det er ved de yrkesfaglige utdanningsprogrammene at flest elever avbryter ...