Hva kjennetegner ledelsen og kulturen ved skoler med høy måloppnåelse? En studie av dynamikken mellom tilpasset opplæring og resultatorientering
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132704Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en
empirisk undersøkelse om hva som kjennetegner skoleledelsen og skolekulturen ved skoler
som har høy resultatoppnåelse. Bakgrunnen for undersøkelsen er at mange kommuner
opplever store sprik i resultatoppnåelsen av de nasjonale prøvene mellom de forskjellige
skolene. Ofte skyldes dette tilfeldigheter og vil endre seg ved neste kartlegging, men av og
til er disse forskjellene uttrykk for tendenser i skolene. Målet for undersøkelsen er å
identifisere ulike faktorer innenfor ledelsen og kulturen i skolene som med støtte i teori kan
antas å bidra til den høye resultatoppnåelsen samtidig som prinsippet om tilpasset opplæring
er ivaretatt.
Det empiriske grunnlaget for oppgaven er tre gruppeintervjuer av skolers lederteam, og tre
gruppeintervjuer av lærere ved de samme skolene. Denne kvalitative undersøkelsen ser på
hvordan tilpasset opplæring kontra kravet om resultater kommer til uttrykk i skolekulturen,
representert ved både lærere og deres ledere. Blant annet ser denne undersøkelsen på
klasseledelse i lys av John Hatties analyser om hva som har effekt på elevers læring, og
hvordan ledere synes å benytte seg av Hersey og Blanchards modell for situasjonsbetinget
ledelse overfor et komplekst og sammensatt personale. Dagens rektorers profesjon er i
endring, og teori og empiri i denne oppgaven søker å belyse dynamikken mellom den
pedagogiske tradisjonen og den målorienterte økonomien.
Alle teorier som er benyttet og all empiri som er innhentet i denne undersøkelsen relateres
tilbake til skolekulturen, og hvordan lederne synes å være nøkkelkomponenten i utviklingen
av en resultatorientert og samtidig inkluderende kultur for læring. English: This is a Master’s degree thesis in Adapted Education at Hedmark University College. This
thesis is an empirical study of which factors in leadership and school culture schools with
high goal achievement have in common. The background for this study is that many
municipalities experience a large variety of results between schools. Sometimes this
phenomenon are random and relates to the pupils, but if there is a tendency of low goal
achievement in a school this might have something to do with the school itself and its
system. Based on theory presented in this thesis, this study aims to identify different factors
within school leadership and -culture that might contribute to this high goal achievement,
while at the same time the principle of adapted education is being implemented.
The empirical foundations for this thesis are three group interviews of as many schools
leaders, and three group interviews of teachers at the same schools. This qualitative survey
study how adapted learning together with governmental demands and expectations about
high test scores are expressed by teachers and principals through school culture. This survey
look upon John Hatties’ (2009) analyses about what teachers can do that might have effect
on the pupils learning. It also study how principals seems to use Hersey and Blanchards
(1988) model of situational defined styles of leadership onto a complex and diverse staff of
teachers. The principal profession of today is changing, and the theories and empirical data
in this thesis seeks to enlighten the tension between the pedagogical tradition and the goal
orientated economical policy.
Every theory used and every empirical data found in this study relates back to school culture
and how the school leaders seems to be the key component in the development of a culture
for learning that combines goal orientation with inclusion.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.