Hvordan kan vi som kroppsøvingslærere fremme deltakelsen i faget?
Abstract
Forfatter: Nina Andersen, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016. Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum, folkehelsefag. Victoria Fjelde Alnes, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016. Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum, folkehelsefag. Tittel: Økt deltakelse i kroppsøving
Problemstilling/ problemområde: Hvordan kan vi som kroppsøvingslærere fremme deltakelsen i faget?
Metode: I oppgaven vår har vi tatt i bruk litteraturstudie
Resultat:
Hvis læreren gir elevene lov til selvbestemmelse i kroppsøvingsundervisningen vil dette være med på å øke motivasjonen deres. Videre om kroppsøvingslærere tar i bruk et mestringsklima i sin undervisning, er det større sjanse for at hvert individ vil føle seg møtt etter deres ferdighetsnivå. Siden et slikt klima vektlegger fremgang, mestring og innsats vil dette kunne være med på å fremme motivasjonen hos elevene. Legger en lærer tilrette og tilpasser undervisningen etter evner og ferdighetsnivå hos elevene kan hvert enkelt individ føle seg sett, og dette kan dermed være med på å fremme deltakelsen i faget. Dette for å kunne ivareta
4
flest mulig elever på best mulig måte, og dermed fremme deltakelsen i kroppsøving og motivere til livslang bevegelsesglede.
Nøkkelbegreper: Kroppsøving, deltakelse, frafall, motivasjon, læringsklima, selvbestemmelse, tilpasset opplæring, mestring, kjønn, lærerrollen, livslang bevegelsesglede.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016