Blar i Brage INN på dokumenttype "Chapter"
Viser treff 41-60 av 107
-
Funding models of Inclusion in an international perspective
(Chapter, 2023)European policies on inclusive education show a general trend from a focus on disability and Special Educational Needs (SEN) towards a focus on the development of quality education for all learners (Meijer/Watkins 2016). ... -
The Future of Education: Strengthening the Relevance of Lifelong Learning
(Chapter, 2023)This chapter explores educational practices to increase work relevance in lifelong learning education programmes. The outlet of the analysis is the development of skills for change, and to lay the grounds for innovativeness ... -
Genetic diversity in small populations
(Chapter, 2018) -
Glimt fra forskningen på store rovdyr, 1972-2014
(Chapter; Peer reviewed, 2015) -
Global bevissthet og interkulturell kompetanse hos lærerstudenter.
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Historien om lærerutdanning og utdanningskultur på Hamar 1867–2017.
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Hjortens trekkmønster skaper forvaltningsutfordringer i Hedmark
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Jaktstatistikken fra Hedmark fylke tilsier at hjorten er tilbake for godt i Hedmark og befinner seg i en sterk vekstfase. Med det følger mange forvaltningsutfordringer. Vi har studert hjortens forflytningsmønster ... -
Hvordan elgens aktiviteter rundt fôringsplasser påvirker vegetasjon, småfugler og mus
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Vi har studert hvordan elgbeiting og fôringsplasser for elg påvirker vegetasjon, småfugler og mus i Stor-Elvdal i perioden 2004-2011. Det viser seg at fôringsplasser påvirker elgens fordeling i landskapet om vinteren ... -
Hvordan etablere vitenskaplig kunnskap om samfunnet?
(Chapter; Peer reviewed, 2011)Hvordan skal vi kunne si noe allment om verden vi lever i på bakgrunn av studier av spesifikke forhold? Hvordan kan vi for eksempel påstå at vi har etablert vitenskapelig kunnskap på bakgrunn av å ha snakket med noen? ... -
Hypertekst og musikalsk spatio-temporalitet
(Chapter, 2005) -
Informasjons- og kommunikasjons-teknologiens betydning i organisasjoner
(Chapter; Peer reviewed, 2011)Organisasjonsteori kaller vi det. Det får en til å tenke på at det finnes én teori om organisasjoner, men slik er det ikke. Det finnes mange. Man kan finne gode argumenterer for at et slikt flerperspektiv er en stor ... -
Komplekse rom og mangeartede steder: Religion og interdisiplinære kontekster
(Chapter; Peer reviewed, 2020)This article maps out the complexity of the phenomena and concepts space and place, with a special focus on religious studies and related disciplines. We start by identifying core elements in the so-called ‘spatial turn’ ... -
Kulturminner i utmark : en ressurs for kunnskap og verdiskaping
(Chapter; Peer reviewed, 2015)Det finnes et stort antall kulturminner spredt omkring i våre skog- og utmarksområder, både som løse og faste objekter. Denne artikkelen setter fokus på noen av de utfordringene som knytter seg til eldre og nyere tids ... -
Kunstfag mellom selvuttrykk og dannelse
(Chapter, 1992) -
Looking Beyond the Bigger Picture: Implications of Classroom Micro-Level Activities for the Inclusion of Refugees in Education in Host Countries
(Chapter, 2023)Many forcibly displaced children arrive in Western host countries and are in education systems. However, little is known regarding the implications of micro or classroom activities for the inclusion of students from refugee ... -
Luther i læreboka: Luther-bildet i grunnskolens lærebøker – kontinuitet og endring
(Chapter, 2019)Korleis har Martin Luther vore framstilt i norske religionslærebøker for grunnskolen? Artikkelen undersøker Luther-biografiane i eit breitt utval lærebøker gjennom ulike skolehistoriske epokar, både tekst og bilde, spør ... -
Læreren i et profesjonelt læringsfellesskap.
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Barn og unge tilbringer stadig mer tid av sin oppvekst i barnehager og skoler. Disse institusjonene skal bidra til at vårt demokratiske velferdssamfunn føres videre, og til at det enkelte barn og ungdom utvikles som menneske. ... -
Management by objectives as an administrative strategy in Norwegian schools: interpretations and judgements in contrived liberation.
(Chapter, 2017)This chapter takes a closer look on why the educational system of Norway can be said to be both centralized and decentralized. In broad lines the chapter supports Margaret Archer's theory that no nation state will give ...