Blar i Brage INN på forfatter "Alstad, Gunhild Tomter"
-
Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015
Alstad, Gunhild Tomter (Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen gir et innblikk i hovedlinjer i barnehageforskning som omfatter barns vilkår for andrespråksutvikling, morsmålsutvikling og gryende flerspråklighet i barnehager i Norge. Jeg analyserer vitenskapelige bidrag ... -
Barnehagen som språklæringsarena. En kasusstudie av tre barnehagelæreres andrespråksdidaktiske praksiser.
Alstad, Gunhild Tomter (Doctoral thesis, 2013)Norsk: I denne kvalitativt orienterte kasusstudien utforskes kjennetegn ved tre norske barnehagelæreres andrespråksdidaktiske praksiser. Andrespråksdidaktiske praksiser forstås i tråd med sosiokulturelle teorier som ... -
Barnelitteratur i norsk barnehagelærarutdanning: Ein studie av korleis barnelitteratur blir forstått i styringsdokument, gjennom studentperspektiv og i oppførte pensumlister for utdanninga
Syversen, Therese Garshol (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;32, Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlinga er knytt til norsk som lærarutdanningsfag i barnehagelærarutdanninga, med ei fagspesifikk avgrensing til barnelitteratur, litteraturformidling og litteraturdidaktiske emne. Gjennom ei artikkelbasert ... -
Conference handbook: 12th International Conference: Association for Language Awareness (ALA) Hamar, Norway, July 1–4, 2014
Kulbrandstad, Lars Anders; Alstad, Gunhild Tomter; Hagen, Karianne (Book, 2014)Norsk: Den tolvte internasjonale forskningskonferansen om språkbevissthet ble arrangert ved Høgskolen i Hedmark 1.-4. juli 2014. Dette er sammendrag av innleggene ved konferansen og konferansens program. -
Den femte forskningskonferansen om norsk som andrespråk: Sammendrag av konferanseinnlegg og program
Alstad, Gunhild Tomter; Kulbrandstad, Lars Anders (Rapport;2/2012, Research report, 2012)Norsk: Den femte forskningskonferansen om norsk som andrespråk ble arrangert ved Høgskolen i Hedmark 18.–19. oktober 2012. Dette er sammendrag av innleggene ved konferansen og konferansens program. -
Forståelser av og begrunnelser for barnelitteratur. En studie av litteraturdidaktikkens identiteter i rammeplaner for barnehage og barnehagelærerutdanning
Syversen, Therese Garshol; Alstad, Gunhild Tomter (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne studien undersøker litteraturdidaktikkens identiteter i rammeplaner for barnehage og barnehagelærerutdanning, med vekt på det som kan betegnes som litteraturdidaktikkens «hva» (hva er barnelitteratur?) og «hvorfor» ... -
Language orientations in early childhood education policy in Finland and Norway
Alstad, Gunhild Tomter; Sopanen, Pauliina (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article investigates the language orientations in education policy documents for early childhood education and care (ECEC) in Finland and Norway. Finland, an officially bilingual country, and Norway, a predominantly ... -
Læreroppfatninger om endring. En studie av barnehagelæreres perspektiver på språkdidaktisk utviklingsarbeid
Alstad, Gunhild Tomter; Randen, Gunhild Tveit; Aasen, Solveig Fredriksen (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen undersøkes og drøftes barnehagelæreres perspektiver på språkdidaktisk utviklingsarbeid. Artikkelen presenterer funn fra en kvalitativ kasusstudie av tre erfarne barnehagelærere. Analysen av intervjudata ... -
Med forskningsetiske briller på – en drøfting av dilemma i forskning som involverer gryende flerspråklige barnehagebarn
Alstad, Gunhild Tomter (Peer reviewed; Journal article, 2021)I artikkelen diskuteres noen sentrale forskningsetiske forhold som kan aktualiseres når gryende flerspråklige barn er involvert i forskning. Formålet med artikkelen er å løfte fram diskusjonene rundt hva slags implikasjoner ... -
«Om vi skulle starte et forsøks- og utviklings- arbeid på området barnehagevirksomhet og førskolelærerutdanning, hvilke tema ville det være viktig å arbeide med?» Om framveksten av fou ved førskolelærerutdanninga på Hamar 1971–2017.
Alstad, Gunhild Tomter; Sand, Sigrun (Chapter; Peer reviewed, 2017)Etter etableringa av førskolelærerutdanninga1 på Hamar i 1971 har utdanninga endret seg mye, både gjennom lokale forhold og ut fra nasjonale krav til endringer. Et kjennetegn ved profesjonsutdanninger er integrering av ... -
Tid, berøring og inderlighet: Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder
Leirpoll, Beate Kristin (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;34, Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlingen er en pedagogisk-filosofisk utforskning av utøvd barnehagefaglighet slik den kommer kroppslig til uttrykk i barnehagelæreres praksis. Basert på videofilmer av to barnehagelæreres praksiser tilknyttet ...