Med forskningsetiske briller på – en drøfting av dilemma i forskning som involverer gryende flerspråklige barnehagebarn
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Original version
NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37 (1-2), 7-32Abstract
I artikkelen diskuteres noen sentrale forskningsetiske forhold som kan aktualiseres når gryende flerspråklige barn er involvert i forskning. Formålet med artikkelen er å løfte fram diskusjonene rundt hva slags implikasjoner forskningsetiske vurderinger og beslutninger har for forskning som involverer gryende flerspråklige barn. Jeg bygger på forskningsetiske diskusjoner fra både barnehageforskning og flerspråklighets- og andrespråksforskning. Jeg løfter først fram prinsipielle diskusjoner om forskningens nytte versus (flerspråklige) barns behov for beskyttelse. Jeg drøfter deretter mer spesifikt forhold knyttet til datainnsamlingsmetoder og hvordan flerspråklige barns stemmer blir hørt, og hvilke språk som blir hørt, i forskning. Jeg argumenterer avslutningsvis for at forskere bør være tydeligere på hvilke forskningsetiske valg som tas. Forskningsetiske dilemma kan medføre valg mellom motsetningsfylte etiske verdier. Det er derfor viktig å være eksplisitt på hvilke valg som er gjort, og hvilke konsekvenser disse valgene har for forskningsprosessen. Valgene har betydning for hva vi kan utvikle ny kunnskap om. Abstract
The article discusses some key research ethics issues that may come to the fore when emergent multilingual children are involved in research. I build on discussions from early childhood education research and research in second language and multilingualism. I highlight in particular discussions about the utility of research versus (multilingual) children’s need for protection, as well as discussions about data collection methods and how emergent multilingual children’s voices are heard, and which languages are involved in early childhood education research. As research ethics dilemmas potentially lead to a choice between conflicting ethical values, and in particular research with multilingual children, it is important to be explicit about the choices and what consequences these choices have in the research process.
Description
Opphavsrett 2021 Gunhild Tomter Alstad. Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Lisens.