Blar i Brage INN på emneord "barnehager"
Viser treff 1-20 av 44
-
"... å få det inn under huden, rett og slett!" : hvordan er intensjonene og forutsetningene for flerkulturell pedagogikk i tre barnehager. En kvalitativ undersøkelse av tre barnehager med etniske norske barn og etniske minoritetsbarn.
(Master thesis, 2007)Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av tre barnehager med etniske minoritetsbarn og norske barn. Bakgrunnene for undersøkelsen er at forskning viser ... -
Barn og fysisk aktivitet i barnehagen: Hvordan kan aktivitetsnivået dokumenteres?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Norsk sammendrag: Vi målte det fysiske aktivitetsnivået til 42 barn i løpet av en vanlig dag i barnehagen ved hjelp av ulike instrumenter. Denne studien vil gi kunnskap om barns fysiske aktivitet i barnehagen, og om barnas ... -
Barn som viser utagerende atferd i barnehagen- Barnehagelærernes profesjonelle kunnskap og ledelse
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler barnehagelæreres ledelse av arbeidet knyttet til barn som viser utagerende atferd i barnehagen. Oppgaven min bygger på en empirisk undersøkelse i tre barnehager. Mitt utgangspunkt for ... -
Barnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkstimulerende aktivitet for minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Tittelen på oppgaven er «barnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkutviklende aktivitet for minoritetsspråklige barn i ... -
Barnehagen som arena for demokratisk danning : det medvirkende barnet - idealet for danningen i barnehagen?
(Master thesis, 2011)The subject of this study is child participation and formation in the kindergarten. It points at conflicting tendencies in the debate about kindergartens. The kindergarten should contribute to children's formation and ... -
Barnehagen som arena for intensiv habilitering. Hvordan fungerer barnehagen som arena for oppfølging av intensive habiliteringstiltak for barn med store funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2007)Studien omhandler oppfølging av intensive habiliteringstiltak i barnehagen. Bakgrunnen for valg av tema er min interesse for habilitering som fagfelt, men også en spesiell interesse for et pilotprosjekt i forhold til ... -
Barns medvirkning på egen barnehagehverdag: Små barn som deltakere i en digital spørreundersøkelse om barnehagens innhold.
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne artikkelen presenterer en digital, kvantitativ spørreundersøkelse der barn på 4 – 5 år uttaler seg om sin opplevelse av innholdet i barnehagen. Spørreundersøkelsen ble første gang gjennomført i sammenheng med et ... -
De eldste barnas utelek i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Temaet for min bacheloroppgave er «De eldste barnas utelek i barnehagen». Uteleken ses som en viktig del av den norske barnehagekulturen, og i min oppgave har jeg søkt å finne hvilke kvaliteter denne leken gir barna. ... -
Diskurser rundt og usynliggjøring av barn.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Gjennom dette studiet har jeg sett på hvordan rådende diskurser er med på å endre de voksnes holdninger og bevissthet rundt egen profesjonsutøvelse opp mot problemstillingen: Kan diskurser rundt læring og atferd ... -
Du må tro det for å se det : «Barnehageansattes erfaringer med å melde til barneverntjenesten med mistanke om seksuelle overgrep»
(Master thesis, 2015)I min masteroppgave, som jeg har kalt «Du må tro det for å se det – barnehageansattes erfaringer med å melde til barneverntjenesten med mistanke om seksuelle overgrep», har jeg valgt å ha fokus på temaet seksuelle overgrep ... -
Foreldresamarbeid med minoritetsforeldre i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Mange pedagoger opplever foreldresamarbeidet med minoritetsforeldre som krevende. Dette er en kvalitativ studie om hvordan pedagoger kan bedre samarbeidet med minoritetsforeldre. Oppgaven inneholder ulike teorier ... -
Fra Pokémon til Digimon : en etisk analyse av to populære TV-serier
(Rapport, Research report, 2008-08-14)Norsk: Rapporten presenterer en analyse av to sentrale TV-serier for barn: Pokémon og Digimon. Analysen tar utgangspunkt i verdier sentrale i Rammeplan for barnehagen og Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen: • ... -
Hva innebærer bærekraftig utvikling for barnehagens pedagogikk? En studie av 2 miljøbarnehager
(Master thesis, 2009)På bakgrunn av FNs klimarapport kan vi i dag si med sikkerhet at vi står ovenfor en rekke miljøutfordringer, og dagens økologiske problemer bør tilsi at miljø og miljøspørsmål må få større plass innen pedagogikken. I følge ... -
I hvilken grad kan samlingsstund i barnehagen sies å være tilpasset barn med nedsatt språkfunksjon?
(Master thesis, 2009)Norsk: Alle barn, uansett funksjonsnivå, har krav på et tilbud i barnehagen som er tilpasset deres behov og forutsetninger. Rammeplanen fra 2006 presiserer: ”Dette betyr at omsorgen og aktivitetstilbudet må tilpasses hvert ... -
IKT i førskolelærerutdanningen
(Notat, Working paper, 2009)Norsk: I følge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2006) skal barna få allsidige og varierte erfaringer som kan gi godt grunnlag for utvikling og læring. Digitale verktøy (IKT) kan være et eksempel på ... -
Kjønn som kompetanse? - om mannlige og kvinnelige barnehagepedagogers praksis.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne bacheloroppgaven ser på menns underrepresentasjon i barnehagen og i lys av relevant teori om dette forsøker den å se på hvorvidt mannlige pedagoger arbeider forskjellig fra kvinnelige pedagoger. Forfatteren ... -
Klar, ferdig, gå! Hva skjer nå? : empiriske undersøkelser og forskningsanalyse som belyser samsvar og utfordringer mellom 0-3 åringers emosjonelle behov og norske barnehagers praksis
(Master thesis, 2011)Norway is one of several western countries where most children spend long days in non-parent care. The number of children aged 0-3 has grown quickly and in 2008 near 80 % of the nation‟s one year olds attended kindergartens. ... -
Kultur for læring i barnehagen: Resultater fra kartleggingsundersøkelser T1
(Oppdragsrapport;2/2018, Research report, 2018)Dette er den første rapporten i FoU-prosjektet «Kultur for læring» i alle barnehager i Hedmark fylke. 4 og 5 åringer har gjennom en elektronisk spørreundersøkelse gitt uttrykk for hvordan de opplever ulike sider ved ...