IKT i førskolelærerutdanningen
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133430Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: I følge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2006)
skal barna få allsidige og varierte erfaringer som kan gi godt grunnlag for utvikling
og læring. Digitale verktøy (IKT) kan være et eksempel på hvordan skaffe barna
kompetanse og ferdigheter i tråd med dagens samfunnsutvikling. Hvordan arbeidet
med IKT legges til rette i barnehagene, vil bl.a. kunne avhenge av personalets
kompetanse og utstyret i barnehagene. Med bakgrunn i det, er det interessant å
fokusere på hva førskolelærerstudentene lærer om pedagogisk bruk av digitale
verktøy i utdanningen. Hvilke kompetansebehov har barnehagene i fht pedagogisk
bruk av IKT og hvordan harmonerer det med fagplaner i en førskolelærerutdanning?
Noen mulige utfordringer for å tilpasse utdanningen til rammeplaner og praksisfeltet
drøftes til slutt. English: According to the national kindergarten curriculum (“Rammeplan for
barnehagens innhold og oppgaver”, 2006), diverse and well-varied experiences are
essential for the children to build a solid foundation for further development and
learning. Digital tools are part of the surroundings that give children skills and
competence needed in our society. To what extent digital tools are utilized in
kindergartens depends both on the teachers competence and the digital equipment
available. Knowing this, a closer look at what students are taught about the
educational use of digital tools can be revealing. What is the general level of
knowledge concerning digital tools among kindergarten employees, and how does
that match the student's curriculum? Finally, relevant challenges are discussed
according to the education, plans and the kindergartens.
Serie
Notat02/2009