Blar i Brage INN på emneord "elever"
Viser treff 1-20 av 48
-
"Alle gode ting fungerer" Relasjonsbygging og klasseledelse i en PALS-skole
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Problemstillingen er: På hvilken måte kan PALS-metoden styrke lærerens selvtillit som klasseleder? Og forskningsspørsmålet er: På hvilken ... -
(Allmenn-)dannelse i kroppsøving - En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2020)Allmenndannelsesbegrepet har lenge blitt løftet opp og frem som en del av kroppsøvingsfagets legitimitet og formål. Men hva innebefatter egentlig allmenndannelse og dannelse? Gurholt og Steinsholt (2010, s. 14) påpeker ... -
Anerkjennelse av elevers identitet i Tanzania : et case studie
(Master thesis, 2012)Norsk: Min problemstilling Hvordan anerkjenner tanzaniansk skole elevenes identitet? Forskningsspørsmål: 1. Hvordan jobbes det med identitetsskapende arbeid i en tanzaniansk ungdomsskole? 2. Hvordan opplever elevene i ... -
Atferdsproblemer i skolen- En sammenlikning av elever med atferdsproblemer og øvrige elevers sosiale kompetanse og trivsel.
(Master thesis, 2014)Norsk: Problemstilling: Temaet atferdsproblemer i skolen, er et stadig like aktuelt felt, som det etter hvert er gjort en del forskning på. Den mest vanlige formen for atferdsproblemer er den som forstyrrer undervisningen, ... -
Dydsetiske bidrag i skolen.
(Bachelor thesis, 2014)Norsk: Etikk i skolen og dydsetikk er det overordna temaet for denne bacheloroppgaven. For å gi oppgaven et tyngre holdepunkt tilspisses temaet til dannelse og deretter til viktigheten av fenomenet læreren som forbilde. ... -
«Egentlig er det jo to helt forskjellige ting» En kvalitativ analyse av ungdommers skriving i to kontekster
(Master thesis, 2014)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er ungdommers skriving i to kontekster: på skolen der ungdommene skriver tekster i norskfaget og på fritida der de skriver blogg. Problemstillingen min er todelt. Det første spørsmålet ... -
Elever med atferdsproblemer i skolen – Hvordan ser de på seg selv og hvordan ser læreren på dem? En sammenligning av sosiale og faglige faktorer.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet under studiet Master i tilpasset opplæring, og ble ferdigstilt våren 2017. Et relevant begrep her, er det den norske skolen skal være bygd på: Fellesskolen ... -
Elever med særskilte behov. -Mental inkludering for å bli en del av fellesskapet.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: I denne oppgaven fokuseres det på elever med særskilte behov, og hvorvidt de blir inkludert som en del av fellesskapet. Her er det et fokus ikke bare på den fysiske, men også den psykiske inkluderingen av eleven. ... -
Elevers refleksjoner over naturvitenskapens egenart
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This paper reports from a study where a teacher and researchers collaborated on designing science teaching promoting scientific inquiry for a group of students (age 11 – 13). Guided by the Norwegian science curriculum, ... -
Elevers trivsel, motivasjon og læringsutbytte.
(Bachelor thesis, 2014)Norsk: Denne oppgaven ser på sammenhengen mellom elevers trivsel, motivasjon og læringsutbytte. I motivasjon skiller vi mellom indre og ytre motivasjon. Det finnes flere ulike teorier om motivasjon og hvordan vi kan øke ... -
Experiencing physical education in the upper secondary school setting: a grounded theory study of young people's mental health development
(Master thesis, 2013)Det er funnet en sammenheng mellom unge menneskers deltakelse i idrett og fysisk aktivitet, og deres mentale helse. Det er imidlertid en begrenset mengde forskning som har undersøkt hvordan idrett og fysisk aktivitet kan ... -
Forebygging av mobbing i en klasse
(Bachelor thesis, 2014)Hovedpoenget i denne oppgaven er at det er bedre å forebygge enn å reparere, derfor kan det gi gode resultater å integrere forebygging av mobbing i det daglige arbeidet blant elevene. Læreren bør opparbeide seg tillit i ... -
Forfattar, karakterar og lesarar i ein forteljande, litterær blogg
(Master thesis, 2014)Norsk: Ein 1. klasse på ein norsk vidaregåande skule med 15-16 år gamle elevar skulle gjennomføra eit norskfagleg prosjekt der dei skulle skriva kvar sin såkalla bloggroman. Bloggen skulle oppdaterast med minst eit kapittel ... -
Fra nærskole til alternativ skole -et fenomenologisk studie av hvordan foreldre til barn med spesielle behov opplever skolebyttet.
(Master thesis, 2016)Norsk: I Kunnskapsløftet fra 2006, heter det at likeverd, inkluderende og tilpasset opplæring er overordnede prinsipper i skolen. På bakgrunn av egen erfaring som spesialpedagog i skolen i over 18 år har jeg en viss uro ... -
Grammatikk og språklek i en språkheterogen elevgruppe.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen beskriver en utprøving i en språklig heterogen elevgruppe på andre trinn i grunnskolen i Norge, der elevene skapte et lekespråk og diskuterte grammatiske strukturer i det språket de laget. Formålet med denne ... -
Hovedinstrumentet, musikken og meg. Motivasjon for øving.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler elever på musikklinje i videregående skole og deres forhold til øving på hovedinstrumentet. Elevene har ukentlige undervisningstimer på sitt hovedinstrument, og det kreves en ... -
Hva karakteriserer minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk? En kvantitativ undersøkelse om områder som kan påvirke minoritetsspråklige elevers svake skolefaglige prestasjoner.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk. Når minoritetsspråklige elever ikke har tilstrekkelige norskferdigheter til å følge ... -
Hvordan kan elevmedvirkning bli en integrert del av skolehverdagen?
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan elevmedvirkning kan bli en integrert del av elevenes skolehverdag. Jeg har valgt å følgeforske ... -
Hvordan kan lærere motivere elever til å delta i kroppsøving?
(Bachelor thesis, 2013)Forfatter Ingrid Dahl Oppgavetittel Hvordan kan lærere motivere elever til å delta i kroppsøving? Problemstilling Hvordan kan kroppsøvingslærere motivere elever som ikke liker kroppsøving til å delta? Teori Forskningen ... -
Hvordan ledere påvirker organisasjonskultur
(Student paper, others, 2012)Denne oppgaven har til hensikt å undersøke nærmere hvordan organisasjonskulturen i Hæren påvirkes og skapes fra “starten av”, med fokus på hvordan befalsskoletroppsjefene selv mener at de påvirker og utvikler organisasjonskulturen ...