• Flest mogleg og best mogleg: ein realitet berre for gutar? Om ulikskapar i behandlinga av jenter og gutar i barnefotballen 

      Kragset, Susann Brandal (Master thesis, 2020)
      Sentrale tema for denne studien er barnefotball, kjønn, haldningar og sosialisering, og jenter og gutar sine ulike opplevingar og moglegheiter på fotballfeltet. Bakgrunnen er eit tynt forskingsgrunnlag rundt kjønn og ...
    • Fortellinger om kjønn i barnelitteraturen 

      Østerås, Bergljot (Journal article, 2010)
      I arbeidet med å oppdra barn til å møte og skape et likestilt samfunn er det nødvendig med bevisste holdninger til pedagogisk arbeid. En del av dette arbeidet handler også å reflektere over valg av bøker, og å skape rammer ...
    • Fotballtrenaren og strukturelle faktorars påverknad på treningskvardagen til jenter og gutar i ungdomsfotballen Ei studie av fire klubbar på Vestlandet 

      Dagfinrud, Vetle Johan (Master thesis, 2020)
      Tematisk tek studien utgangspunkt i haldningar og sosialisering i samband med strukturelle faktorar som påverkar tilbodet jenter og gutar får i ungdomsfotballen, gjennom studiar av fire ulike klubbar på Vestlandet. ...
    • Hvordan kan vi som kroppsøvingslærere fremme deltakelsen i faget? 

      Alnes, Victoria Fjelde; Andersen, Nina (Bachelor thesis, 2016)
      Forfatter: Nina Andersen, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016. Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum, folkehelsefag. Victoria Fjelde Alnes, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016. Høgskolen i ...
    • Hvorfor er det så få kvinnelige topptrenere? 

      Gunnuldsen, Mari (Bachelor thesis, 2014)
      Hensikt: Hensikten med denne oppgave er å sette lys på kvinnelige topptrenere. Det er ønskelig å belyse spørsmålet: «når kvinnelige trenere er så ettertraktet, hvorfor er det ikke flere som blir det da?» Metode: Det er ...
    • Intensitet og involvering i kroppsøving 

      Brattli, Vidar Hammer; Hansen, Knut Lyng; Steiro, Magne Johan; Ingebrigtsen, Jørgen (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Kroppsøvingsfaget i skolen skal inspirere til en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede og kan være en arena for strukturert aktivitet hvor elevene oppnår timer med viktig utfoldelse. Intensitet og involvering ...
    • Kartlegging av kostholdet og det fysiske aktivitetsnivået i grunnskolen 

      Bjarnason, Jonas Thor (Bachelor thesis, 2013)
      Forfatter: Jonas Thor Bjarnason Tittel på oppgaven: Kartlegging av kostholdet og det fysiske aktivitetsnivået i grunnskolen Problemstillinger Hovedproblemstilling: I hvilken grad tilfredsstiller elever i grunnskolen ...
    • Kjønn som kompetanse? - om mannlige og kvinnelige barnehagepedagogers praksis. 

      Solstuen, Terje (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven ser på menns underrepresentasjon i barnehagen og i lys av relevant teori om dette forsøker den å se på hvorvidt mannlige pedagoger arbeider forskjellig fra kvinnelige pedagoger. Forfatteren ...
    • Kjønnsblandet eller kjønnsdelt kroppsøving? 

      Fingarsen, Audun (Bachelor thesis, 2014)
      Forfatter Audun Fingarsen Tittel Kjønnsblandet eller kjønnsdelt kroppsøving? Nøkkelord Kroppsøving, jenter, gutter, kjønnsblandet, kjønnsdelt, tilpasset opplæring, kjønn, selvoppfatning, aktivitetsnivå, kroppsøvings ...
    • Kjønnsblandet eller kjønnsdelt kroppsøving? 

      Ødegård, Åsne Kristin Strand (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven vil jeg belyse temaet kjønnsdelt og kjønnsblandet kroppsøving. Det er på forhånd valgt at jeg skal bruke litteraturstudie som metode. Dette vil si at oppgaven baseres på tidligere forskning. Jeg vil se på ...
    • Kjønnsblandet kroppsøving – eller ikke? 

      Hønstvedt, Erik (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: «Hvilken betydning har kjønnsdelt kroppsøving for jenter i ungdomsskolealder i forhold til motivasjon og læring?» Nøkkelord: Kroppsøving, jenter, gutter, kjønn, kjønnsdelt, kjønnsblandet, motivasjon, ...
    • Kjønnsdeling i kroppsøvingsfaget 

      Kummeneje, Simen (Bachelor thesis, 2013)
      Forfatter: Simen Kummeneje. Tittel: Kjønnsdeling i kroppsøvingsfaget. Bakgrunn: I dagens Norge er vi veldig opptatt av tilpasset opplæring og å få alle med i undervisningen. Med årene har kjønnsdeling av klassene, ...
    • Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner – forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold. 

      Aasen, Ann Margareth; Lekhal, Ratib; Drugli, May Britt; Nordahl, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Denne artikkelen har til hensikt å undersøke om elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold, kan bidra til å forklare kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner. Datamaterialet omfatter 4128 ...
    • Kjønnsroller og omsorg. 

      Kilde, Marthe (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven undersøker om barnets kjønn har en innvirkning på den omsorgen de voksene i barnehagen viser barnet. Belyst av problemstillingen "Vil barnets kjønn spille inn på hvordan de voksne viser omsorg ...
    • Kostholdsvaner og fysisk aktivitet i grunnskolen 

      Børvan, Ole Christian (Bachelor thesis, 2014)
      Forfatter Ole Christian Børvan Tittel Kostholdsvaner og fysisk aktivitet i grunnskolen Nøkkelord Fysisk aktivitet, psykisk helse, kosthold, kroppsøving, kjønnsforskjeller, grunnskole Metode Jeg har foretatt meg en ...
    • Kroppsøving – et fag mest for gutter? 

      Øverseth, Peder Pandum; Staum, Sondre (Bachelor thesis, 2015)
      Forfattere: Peder Pandum Øverseth og Sondre Staum Oppgavetittel: Kroppsøving – Et fag mest for gutter? Problemstilling: Hvilke kjønnsforskjeller er det i tenåringers opplevelse av kroppsøvingsfaget, og hvordan ...
    • Kroppsøving – påvirkning av elevenes kjønn og idrettsbakgrunn 

      Vangen, Hildegunn (Master thesis, 2019)
      Sammendrag Dette er en masteroppgave i kroppsøving og idrett ved Høgskolen i Innlandet, med tilhørighet til idrettshøgskolen, Elverum. Temaet for oppgaven er kjønn i kroppsøvingsfaget, samt elevenes idrettslige bakgrunn. ...
    • Kvinner og menns motiver for å være fysisk aktive 

      Persson, Katrin (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: Hvilke motiver har kvinner og menn for å være fysisk aktive? Teori: Tidligere forskning blir presentert og sentrale begreper blir avklart. Metode: Kvantitativ metode, med spørreskjema Resultat og ...
    • Likestilling i barnehagen. Diskursanalyse av utvalgte årsplaners arbeid med likestilling. 

      Bjørge, Caroline Asskildt (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Jeg har i denne oppgaven valgt ut to årsplaner og undersøkt hvordan disse barnehagene ut ifra det de skriver i deres årsplan arbeider med likestilling. Jeg har sett på hvilke diskurser som ser ut til å være rådende ...
    • Likestilling i barnehagen. En diskursanalyse av utvalgte dokumenters framskriving av menn i barnehagen. 

      Lyons, Sara Equay (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg har lest og analysert tre utvalgte dokumenter som handler om likestilling og menns rolle i barnehagen. Jeg har satt meg kritisk til rådende kjønnsdiskurser, da spesielt til de voksne i barnehagen. Jeg stiller ...