• «A teacher is one who makes himself progressively unnecessary» - Elevmedvirkning 

      Ødegård, Kristine (Bachelor thesis, 2013)
      Det står spesifisert i både Opplæringslovens formålsparagraf (2008) og læreplanens generelle del (1993) at elevmedvirkning skal vektlegges i skolen. I 2012 ble det også fastsatt en bestemmelse av tid som skal brukes til ...
    • Bidrar «Ungdomstrinn i utvikling» til en mer fokusert tenkning om den pedagogiske praksisen for tilpasset opplæring når det gjelder klasseledelse? 

      Hagen, Anna Ragnhild Salberg (Master thesis, 2018)
      Norsk: Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om den kollegabaserte kompetansehevinga fra Utdanningsdirektoratet «Ungdomstrinn i utvikling» har hatt den effekten den var ment som. Det var å bidra til mer varierte ...
    • Det skal være godt å komme på skolen. Også for barn med atferdsproblemer 

      Walmann, Therese (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Tema for denne bacheloren er atferdsproblemer, både innagerende og utagerende atferd. Hvordan kan læreren legge til rette på mest mulig måte for barn med atferdsproblemer? Hvilke faktorer spiller inn for å oppnå ...
    • En studie av klasseledelse : med vekt på lærerens stemme 

      Bozyel, Berivan (Master thesis, 2016)
      Lærerens stemme og posisjon står sentralt i oppgaven. Problematiseringen baserer seg på læreres opplevelser av god klasseledelse og den skjulte virkeligheten bak klasserommenes fire vegger. God klasseledelse regnes som et ...
    • En undersøkelse om relasjonsdannelse i et utvidet læringsrom. Læreres erfaringer og tanker rundt uterommets påvirkning av klasseledelse og relasjoner. 

      Melby, Ida Malnes (Master thesis, 2015)
      Norsk: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere opplever at deres klasseledelse og relasjonsbygging blir påvirket av å bruke et utvidet læringsrom i opplæringen. Bakgrunnen for oppgaven er at forskning forteller oss ...
    • Forebygging av mobbing 

      Sandholt, Anette Østereng (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk. Mobbing er et alvorlig tema som er svært aktuelt i skolen. Mobbing rammer flere tusen elever, reduserer elevenes læringsutbytte og er en kilde til utvikling av psykiske helseproblemer. Mobbing må bekjempes gjennom ...
    • Forutsetninger for blomstring. En studie om gruppestørrelsens betydning for tilpasset opplæring. 

      Hovsbakken, Hanne (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Hvordan opplever grunnskolelærere at gruppestørrelsen påvirker deres arbeid med tilpasset opplæring? Studien omfatter faktorer som påvirker lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor mindre og større ...
    • Hvordan kan lederen tilrettelegge for at ansatte skal bli gode på klasseledelse? 

      Rostille, Wenche Kristin (Student paper, others, 2012)
      Denne prosjektoppgaven er en empirisk undersøkelse av hvordan skoleleder/rektor tilrettelegger for kompetanseheving på klasseledelse for lærerne. Det empiriske grunnlaget for oppgaven er intervju av to rektorer og to ...
    • Det ideelle er en lærerstil som fremmer læring 

      Myhre, Line Kirkelund (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Etter å ha vært i praksis i Namibia, i byen Tsumeb, har jeg skrevet denne bacheloroppgaven. Den omhandler temaet klasseledelse og min problemstilling har vært som følger: I hvilken grad har læreren en stil ...
    • Klasseledelse 

      Nygard, Ole Kristoffer Grythe (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: ”Hva er klasseledelse og hvordan bidrar god ledelse til elevers læring?”. Klasseledelse handler om å skape gode betingelser for både faglig og sosial læring i skolen (Nordahl, 2012). Visible learning (Hattie, ...
    • Klasseledelse i utvikling 

      Pinaas, Ingelill (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hvordan erfarer/opplever lærere sin egen klasseledelse ved bruk av IKT i undervisningen sammenliknet med undervisning uten bruk av IKT? Dagens samfunn er i stadig utvikling, også når det gjelder teknologi i skolen. ...
    • Klasseledelse og læringsbrett 

      Engebråten, Ida (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Tema for denne bacheloroppgaven er klasseledelse og læringsbrett. Problemstillingen er: På hvilken måte kan læringsbrett brukes som et verktøy til å utøve god klasseledelse? I arbeidet med oppgaven har jeg sett ...
    • Kroppsøvingslæreres refleksjoner om egen klasseledelse 

      Ludviksen, Kine (Master thesis, 2021)
      Dette masterprosjektet har hatt hensikt å studere hvordan kroppsøvingslærere reflekterer over egen klasseledelse, hvilke klasseledelsesferdigheter lærerne har, samt hvordan lærere utvikler sin refleksjonskompetanse ...
    • Problematferd 

      Halvorsen, Karoline (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: I dagens skolesamfunn er det stort fokus på problematferd. På bakgrunn av dette skal denne oppgaven ta for seg hva man kan gjøre for å redusere problematferd i klasserommet. Det finnes mange grunner, men i denne ...
    • Psykologisk læringsmiljø i kroppsøvingsfaget 

      Aspelund, Helle (Bachelor thesis, 2015)
      Forfatter: Helle Aspelund, Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag – 2015 Høgskolen i Hedmark, Avdeling for folkehelsefag, Elverum Oppgavetittel og problemstilling: Psykologisk læringsmiljø i kroppsøvingsfaget. Hvordan ...
    • Relasjonsbasert klasseledelse: et komplekst fenomen 

      Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Mælan, Ellen Nesset; Drugli, May Britt; Myhr, Lars (Oppdragsrapport;13/14, Research report, 2014-12-12)
      Denne rapporten er et resultat av et FoU-prosjekt Senter for praksisrettet utdanningsforskning har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. 9 skoler i Haugalandet har deltatt i prosjektet og har på den ene siden ...
    • Sammenhengen mellom klasseledelse og vurdering av elevenes skolefaglige prestasjoner på ungdomstrinnet 

      Wilson, Dordy (Høgskolen i Hedmark - Rapport, Research report, 2010)
      Norsk: Norske skoleelevers svake faglige prestasjoner, avdekket gjennom PISA undersøkelsen (Kjærnsli 2007), er i senere tid blitt gjenstand for debatter omkring skolens innhold. St.meld. nr. 30 (2003–2004), nr. 16 ...
    • Skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer : En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene 

      Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Mausethagen, Sølvi (Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2009, Research report, 2009)
      Norsk: Atferdsproblematikk har i mange sammenhenger framstått og framstår fortsatt som en av de største utfordringene lærere møter i både grunnskolen og videregående opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2008). I denne ...
    • Å være snill eller å være streng? 

      Gjesvold, Lars harald (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om autoritativ lærerstil. Jeg forsøker å finne ut om lærerstiler med overvekt av varme, eller lærerstiler med overvekt av kontroll, kan resultere i færre forstyrrelser i undervisningen. ...