Blar i Brage INN på emneord "klasseledelse"
Viser treff 1-19 av 19
-
«A teacher is one who makes himself progressively unnecessary» - Elevmedvirkning
(Bachelor thesis, 2013)Det står spesifisert i både Opplæringslovens formålsparagraf (2008) og læreplanens generelle del (1993) at elevmedvirkning skal vektlegges i skolen. I 2012 ble det også fastsatt en bestemmelse av tid som skal brukes til ... -
Bidrar «Ungdomstrinn i utvikling» til en mer fokusert tenkning om den pedagogiske praksisen for tilpasset opplæring når det gjelder klasseledelse?
(Master thesis, 2018)Norsk: Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om den kollegabaserte kompetansehevinga fra Utdanningsdirektoratet «Ungdomstrinn i utvikling» har hatt den effekten den var ment som. Det var å bidra til mer varierte ... -
Det skal være godt å komme på skolen. Også for barn med atferdsproblemer
(Bachelor thesis, 2014)Norsk: Tema for denne bacheloren er atferdsproblemer, både innagerende og utagerende atferd. Hvordan kan læreren legge til rette på mest mulig måte for barn med atferdsproblemer? Hvilke faktorer spiller inn for å oppnå ... -
En studie av klasseledelse : med vekt på lærerens stemme
(Master thesis, 2016)Lærerens stemme og posisjon står sentralt i oppgaven. Problematiseringen baserer seg på læreres opplevelser av god klasseledelse og den skjulte virkeligheten bak klasserommenes fire vegger. God klasseledelse regnes som et ... -
En undersøkelse om relasjonsdannelse i et utvidet læringsrom. Læreres erfaringer og tanker rundt uterommets påvirkning av klasseledelse og relasjoner.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere opplever at deres klasseledelse og relasjonsbygging blir påvirket av å bruke et utvidet læringsrom i opplæringen. Bakgrunnen for oppgaven er at forskning forteller oss ... -
Forebygging av mobbing
(Bachelor thesis, 2017)Norsk. Mobbing er et alvorlig tema som er svært aktuelt i skolen. Mobbing rammer flere tusen elever, reduserer elevenes læringsutbytte og er en kilde til utvikling av psykiske helseproblemer. Mobbing må bekjempes gjennom ... -
Forutsetninger for blomstring. En studie om gruppestørrelsens betydning for tilpasset opplæring.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Hvordan opplever grunnskolelærere at gruppestørrelsen påvirker deres arbeid med tilpasset opplæring? Studien omfatter faktorer som påvirker lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor mindre og større ... -
Hvordan kan lederen tilrettelegge for at ansatte skal bli gode på klasseledelse?
(Student paper, others, 2012)Denne prosjektoppgaven er en empirisk undersøkelse av hvordan skoleleder/rektor tilrettelegger for kompetanseheving på klasseledelse for lærerne. Det empiriske grunnlaget for oppgaven er intervju av to rektorer og to ... -
Det ideelle er en lærerstil som fremmer læring
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Etter å ha vært i praksis i Namibia, i byen Tsumeb, har jeg skrevet denne bacheloroppgaven. Den omhandler temaet klasseledelse og min problemstilling har vært som følger: I hvilken grad har læreren en stil ... -
Klasseledelse
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: ”Hva er klasseledelse og hvordan bidrar god ledelse til elevers læring?”. Klasseledelse handler om å skape gode betingelser for både faglig og sosial læring i skolen (Nordahl, 2012). Visible learning (Hattie, ... -
Klasseledelse i utvikling
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Hvordan erfarer/opplever lærere sin egen klasseledelse ved bruk av IKT i undervisningen sammenliknet med undervisning uten bruk av IKT? Dagens samfunn er i stadig utvikling, også når det gjelder teknologi i skolen. ... -
Klasseledelse og læringsbrett
(Bachelor thesis, 2018)Norsk: Tema for denne bacheloroppgaven er klasseledelse og læringsbrett. Problemstillingen er: På hvilken måte kan læringsbrett brukes som et verktøy til å utøve god klasseledelse? I arbeidet med oppgaven har jeg sett ... -
Kroppsøvingslæreres refleksjoner om egen klasseledelse
(Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet har hatt hensikt å studere hvordan kroppsøvingslærere reflekterer over egen klasseledelse, hvilke klasseledelsesferdigheter lærerne har, samt hvordan lærere utvikler sin refleksjonskompetanse ... -
Problematferd
(Bachelor thesis, 2014)Norsk: I dagens skolesamfunn er det stort fokus på problematferd. På bakgrunn av dette skal denne oppgaven ta for seg hva man kan gjøre for å redusere problematferd i klasserommet. Det finnes mange grunner, men i denne ... -
Psykologisk læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
(Bachelor thesis, 2015)Forfatter: Helle Aspelund, Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag – 2015 Høgskolen i Hedmark, Avdeling for folkehelsefag, Elverum Oppgavetittel og problemstilling: Psykologisk læringsmiljø i kroppsøvingsfaget. Hvordan ... -
Relasjonsbasert klasseledelse: et komplekst fenomen
(Oppdragsrapport;13/14, Research report, 2014-12-12)Denne rapporten er et resultat av et FoU-prosjekt Senter for praksisrettet utdanningsforskning har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. 9 skoler i Haugalandet har deltatt i prosjektet og har på den ene siden ... -
Sammenhengen mellom klasseledelse og vurdering av elevenes skolefaglige prestasjoner på ungdomstrinnet
(Høgskolen i Hedmark - Rapport, Research report, 2010)Norsk: Norske skoleelevers svake faglige prestasjoner, avdekket gjennom PISA undersøkelsen (Kjærnsli 2007), er i senere tid blitt gjenstand for debatter omkring skolens innhold. St.meld. nr. 30 (2003–2004), nr. 16 ... -
Skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer : En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2009, Research report, 2009)Norsk: Atferdsproblematikk har i mange sammenhenger framstått og framstår fortsatt som en av de største utfordringene lærere møter i både grunnskolen og videregående opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2008). I denne ... -
Å være snill eller å være streng?
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om autoritativ lærerstil. Jeg forsøker å finne ut om lærerstiler med overvekt av varme, eller lærerstiler med overvekt av kontroll, kan resultere i færre forstyrrelser i undervisningen. ...