Browsing Brage INN by Author "Somby, Hege Merete"
Now showing items 1-6 of 6
-
Defectology and inclusion
Vik, Stine; Somby, Hege Merete (Journal article; Peer reviewed, 2018)In this article we claimed that the conception and rhetoric Vygotsky questioned in his works on De-fectology still are relevant today in the age of inclusive education. The educational system in several western countries ... -
Exploring the pedagogical potential of virtual reality simulations for pre-service teachers from a Vygotskyan perspective.
Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor André; Somby, Hege Merete (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper discusses the pedagogical potential of a flipped classroom practice in which advanced virtual reality simulations are used to place pre-service teachers in work-related situations, such as a home-school ... -
Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov
Somby, Hege Merete (Journal article; Peer reviewed, 2017)Elevbedriftsmetodikk ser ut til å sammenfalle med gunstige læringsbetingelser for elever med særlige behov. Elevbedrifter i ungdomsskolen er pedagogiske opplegg der elevgrupper starter opp, driver og avvikler en bedrift, ... -
Stille og snille? En kvantitativ analyse av skolesituasjonen til elever med innagerende atferd
Somby, Hege Merete (Master thesis, 2009)Norsk: Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og hvordan dette viser seg i skolen. Atferdsvansker ser ut til å ha en stadig aktualitet i skolen, men denne går ofte i retning av forhold som forstyrrer undervisningen ... -
«Vi gjør noe med … eller hva skal jeg si da? Vi gjør noe anna!» : Elevbedrift som inkluderende arbeidsmåte for elever med særlige behov
Somby, Hege Merete (Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;11, Doctoral thesis, 2017)Tema for denne avhandlingen er entreprenørskap i den norske grunnopplæringen og i hvilken grad elevbedrift som arbeidsmetode kan ha betydning for læringsutbyttet for elever med særlige behov innenfor en inkluderende ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
Schofield, Daniel; Valle, Ruth Ida; Somby, Hege Merete (Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ...