• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Publikasjoner fra Cristin - INN
  • View Item
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Publikasjoner fra Cristin - INN
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift

Schofield, Daniel; Valle, Ruth Ida; Somby, Hege Merete
Journal article, Peer reviewed
Published version
Thumbnail
View/Open
Schofield_Valle_Somby.pdf (667.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2593823
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1175]
  • Publikasjoner fra Cristin - INN [612]
Original version
FoU i praksis. 2018, 12 (2), 67-84.  
Abstract
Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. I tillegg trekker vi inn data fra dybdeintervju med en lærer og bakgrunnsdata fra et gruppeintervju med foreldre. Vi diskuterer dataene i lys av litteratur om inkludering, og funnene viser at UB både utfordrer og gir muligheter for inkludering for elever med særlige behov. Det tydeligste funnet dreier seg likevel om inkluderingspotensialet. UB kan være en metode som styrker elevers selvverd og gir trening i sosialt samspill og deltakelse, noe vi ser som sentrale forutsetninger for å oppleve at man blir inkludert i et læringsfellesskap. Vi konkluderer med at UB ikke er noen «quick fix», men metoden har et interessant potensial når det gjelder inkludering av elever med særlige behov, mye fordi det praktiske fokuset og virkelighetsnære arbeidsoppgaver gir mulighet til å vektlegge andre kompetanser enn dem som tradisjonelt vektlegges i skolen. Fokuset kan derfor flyttes fra utfordringer over til at elever kan utvikle seg positivt både faglig og personlig.
Publisher
Tidsskriftet utgis av Institutt for lærerutdanning og Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i samarbeid med Fagbokforlaget. Tidsskriftet utgis med støtte fra Norges forskningsråd.
Journal
FoU i praksis
Copyright
Dette er en Open Access artikkel opprinnelig publisert i Tidsskriftet FoU i praksis. Artikkelen finnes på utgivers sider: https://www.fagbokforlaget.no/Verk/Tidsskrift-FoU-i-praksis#digitalt Artiklene utgis under en CC BY-NC lisens.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit