Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2489059Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
FoU i praksis. 2017, 11 (2), 41-57.Sammendrag
Elevbedriftsmetodikk ser ut til å sammenfalle med gunstige læringsbetingelser for elever med særlige behov. Elevbedrifter i ungdomsskolen er pedagogiske opplegg der elevgrupper starter opp, driver og avvikler en bedrift, og noe av hensikten er å gi elevene praktiske erfaringer gjennom aktive arbeidsmetoder i samarbeid med andre. Elevbedriftsmetodikken gir også mulighet for å jobbe med inkludering i opplæringen, noe som er særlig positivt for denne elevgruppen. Artikkelen belyser organisatoriske valg lærerne tar for elever med særlige behov når de deltar i elev-bedrift, og lærerintervjuene viser hvordan de pedagogiske vurderingene lærerne gjør for elevene med særlige behov, er i tråd med en inkluderende opplæring.
Beskrivelse
Dette er en Open Access-artikkel opprinnelig utgitt i FoU i praksis. Du kan finne artikkelen på utgivers side ved å følge denne lenken: https://www.fagbokforlaget.no/Verk/FoU-i-praksis#digitalt