Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 1562-1581 av 2549
-
Læreres oppfatninger om bruk av Minecraft Education Edition i matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere bruker Minecraft Education Edition i matematikkundervisningen. Følgende problemstilling er satt for oppgaven; «Hvilke oppfatninger har tre lærere på mellomtrinnet om bruken ... -
Læreres oppfatninger om to lærebokmodeller i naturfag for ungdomstrinnet – en sosialsemiotisk tilnærming
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker læreres refleksjoner om bruk av modeller i naturfagundervisning med ungdomsskoleelever. Spesielt kartlegger studien hva lærere vektlegger ved to kjente naturfaglige modeller. Videre reflekteres ... -
Læreres opplevelse av å inkludere elever med stille atferd på 1.-4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om inkludering av elever med et stille atferdsmønster. Dette temaet har blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: Hva er læreres opplevelse av elever som viser stille atferd, og hvordan ... -
Læreres opplevelser av møtet med utfordrende elevatferd - en kvalitativ studie med fokus på utfordringer og dilemmaer
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne studien er hvordan lærere opplever møtet med utfordrende elevatferd i skolen. Problemstillingen er utdypet med forskningsspørsmål som går nærmere inn på hva lærere opplever er krevende når de står ... -
Læreres påvirkningskraft på nyankomne elevers muntlige aktivitet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap rundt læreres tilrettelegging av taletid hos andrespråkselever. Det er generelt sett behov for mer kunnskap om andrespråkselever og lærerens rolle i et flerspråklig ... -
Læreres perspektiv på inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige barn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige elever fra et lærerperspektiv. Dette har blitt undersøkt for å se nærmere på hvordan lærere selv oppfatter de to begrepene, og ... -
Læreres perspektiver på inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk, har jeg belyst tematikken inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Dette er en kvalitativ studie hvor jeg har gjennomført semistrukturerte ... -
Læreres samarbeid med en praksisnær støttetjeneste
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative undersøkelsen rettes søkelyset mot lærere og eksterne aktører som samarbeider for å løse ulike pedagogiske utfordringer i den konteksten der utfordringen befinner seg, altså i skolen. Tre lærere er ... -
Læreres tanker og erfaringer om å bruke konspirasjonsteorier til å fremme kritisk tenkning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker samfunnsfagslæreres erfaringer og tanker om å bruke konspirasjonsteorier i undervisningen på ungdomstrinnet, sett i lys av kritisk tenkning. Målet var å undersøke hvordan lærere bruker ... -
Læreres tanker om helserelatert kroppsøving
(Master thesis, 2014)Kroppsøving og helse er et område det er forsket relativt lite på i norsk sammenheng, men det er blitt belyst og forsket mer på internasjonalt. Derfor synes jeg dette er et spennende område å forske mer på i mitt masterarbeid. ... -
Læreres vurdering av faglige og sosiale ferdigheter hos elever med ADHD-diagnose
(Master thesis, 2018)Norsk: Norge har gode forutsetninger for å skape verdens beste skole, og skolens mål om ‘å gi barn og unge muligheter for allmenndannelse, personlig utvikling, kunnskap og ferdigheter’ har bred politisk enighet i landet. ... -
Lærergrep og samtaletyper i utforskende kjemiundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å ta for seg lærergrep og samtaletyper i kjemiundervisning, ved å se hvordan lærere styrer helklassesamtalen, hvilke samtaletyper som forekommer mellom elever, og hvilke lærergrep og samtaletyper ... -
Lærerne på broa - en undersøkelse av lærernes posisjon i arbeidet med skoleutvikling
(Master thesis, 2023)Sammendrag Dette er et kvalitativt forskningsprosjekt som har hatt som formål å utforske lærernes opplevelse av skoleutviklingens innhold og lærernes egen posisjon i dette arbeidet. Oppgaven har spesielt hatt fokus på ... -
Lærernes arbeid med sosial kompetanse «…det må ligge i bunnen for alt vi gjør»
(Master thesis, 2016)Norsk: «Lærernes arbeid med sosial kompetanse “…det må ligge i bunnen for alt vi gjør”», er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for oppgaven er at skolens styringsdokumenter ... -
Lærernes bidrag til skoleutvikling. -En studie av medarbeiderdrevet innovasjon i videregående skole Av Camilla
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av lærernes muligheter til å drive medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) i videregående skole. Kravene om mer innovasjon og skoleutvikling, fra stat og samfunnet må understøttes ... -
Lærernes bruk av utforskende arbeidsmetoder i naturfagundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan naturfaglærere bruker sin kompetanse til å kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som bygger på utforskende arbeid og arbeidsmetoder. hvilken forståelse og ... -
Lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn. Studien baserer seg på kvalitative undersøkelser fra tre ulike skoler i Innlandet fylke. Det ble utført ... -
Lærernes tilpasningsarbeid for evnerike elever i den norske skolen: Hvordan arbeider lærere med å tilrettelegge for gode læringsvilkår for evnerike elever, og hvilke utfordringer ligger i dette arbeidet?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse som tar sikte på å undersøke hvordan lærere legger til rette for en tilpasset opplæring for evnerike barn, ... -
Lærernes tilrettelegginger for utvikling av leseforståelse i norsk for minoritetsspråklige elever i grunnskolen.
(Master thesis, 2023)I dette kvalitative studie har jeg forsket på problemstillingen om hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av leseforståelse i norsk for minoritetsspråklige elever i grunnskolen. Mitt studium er plassert innen ... -
Lærernes trinnsamarbeid som arena for praksis- og kompetanseutvikling
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven handler om skoleutvikling, med et fokus på grunnskolelærerens praksis- og kompetanseutvikling i profesjonsfellesskap. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan trinnsamarbeidet gir muligheter ...