Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 1558-1577 av 2526
-
Lærerne på broa - en undersøkelse av lærernes posisjon i arbeidet med skoleutvikling
(Master thesis, 2023)Sammendrag Dette er et kvalitativt forskningsprosjekt som har hatt som formål å utforske lærernes opplevelse av skoleutviklingens innhold og lærernes egen posisjon i dette arbeidet. Oppgaven har spesielt hatt fokus på ... -
Lærernes arbeid med sosial kompetanse «…det må ligge i bunnen for alt vi gjør»
(Master thesis, 2016)Norsk: «Lærernes arbeid med sosial kompetanse “…det må ligge i bunnen for alt vi gjør”», er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for oppgaven er at skolens styringsdokumenter ... -
Lærernes bidrag til skoleutvikling. -En studie av medarbeiderdrevet innovasjon i videregående skole Av Camilla
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av lærernes muligheter til å drive medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) i videregående skole. Kravene om mer innovasjon og skoleutvikling, fra stat og samfunnet må understøttes ... -
Lærernes bruk av utforskende arbeidsmetoder i naturfagundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan naturfaglærere bruker sin kompetanse til å kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som bygger på utforskende arbeid og arbeidsmetoder. hvilken forståelse og ... -
Lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn. Studien baserer seg på kvalitative undersøkelser fra tre ulike skoler i Innlandet fylke. Det ble utført ... -
Lærernes tilpasningsarbeid for evnerike elever i den norske skolen: Hvordan arbeider lærere med å tilrettelegge for gode læringsvilkår for evnerike elever, og hvilke utfordringer ligger i dette arbeidet?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse som tar sikte på å undersøke hvordan lærere legger til rette for en tilpasset opplæring for evnerike barn, ... -
Lærernes tilrettelegginger for utvikling av leseforståelse i norsk for minoritetsspråklige elever i grunnskolen.
(Master thesis, 2023)I dette kvalitative studie har jeg forsket på problemstillingen om hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av leseforståelse i norsk for minoritetsspråklige elever i grunnskolen. Mitt studium er plassert innen ... -
Lærernes trinnsamarbeid som arena for praksis- og kompetanseutvikling
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven handler om skoleutvikling, med et fokus på grunnskolelærerens praksis- og kompetanseutvikling i profesjonsfellesskap. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan trinnsamarbeidet gir muligheter ... -
Læreroppfatninger av UDIRs kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
(Master thesis, 2022)Minoritetsspråklige elever som ankommer Norge og starter i grunnskolen og videregående har ifølge opplæringslova §2-8 og §3-12 rett på særskilt norskopplæring frem til de har «tilstrekkelig kunnskap» i norsk til å følge ... -
LÆRERS PERSPEKTIV OM ELEVSAMTALER I SKOLEN
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven er et resultat av forsking jeg har gjort som avslutning på min utdanning i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tema for denne studien er Elevsamtalen, hvordan den ... -
Lærers rolle i elevers gjennomføring av videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Sammendrag Frafall i videregående opplæring, er en utfordring i Norge, som har konsekvenser både for enkeltindivid og samfunnet for øvrig. Formålet med denne oppgaven er å undersøke lærers opplevelse av sin rolle når det ... -
Lærersamarbeid – et profesjonelt læringsfellesskap?
(Master thesis, 2021)Norsk: Temaet for oppgaven er lærersamarbeid i profesjonelle læringsfellesskap. Hensikten har vært å undersøke om det profesjonelle læringsfellesskapet har de nødvendige vilkår for å være et virksomt profesjonelt ... -
Lærerutdanningen og yrket. Læreres erfaringer med mulige sammenhenger.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med et formål om å få innsikt i hvordan erfarne lærere opplever mulige sammenhenger mellom lærerutdanningen og yrket. Lærere har etter noen år med erfaring fått mulighet til å ... -
Lærerveiledning - En lærers støtte for å gjennomføre matematiske samtaler i klasserommet.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg en innholdsanalyse av lærerveiledninger i matematikk på 1. trinn. Formålet med masteroppgaven er å se på hvilke kognitive krav oppgaver som legger opp til matematiske samtaler stiller. ... -
Læreverket Gyldendal si framstilling av naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva beskriv korleis læreverket til Gyldendal framstiller naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien gjennom bøkene Refleks 5-7 og Element 8-10. Hensikta med oppgåva har vert å undersøke korleis ... -
Læring i barnehagen. Diffraksjoner og det materielles agentskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven tar opp spørsmål knyttet til hvordan pedagoger kan forstå læring i barnehagen. Jeg ønsker å sette fokus på nye måter å tenke læring på innenfor barnehagefaglig pedagogikk. Ved å sette fokus på ... -
Læringsbrett i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring handler om bruken av læringsbrett i lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er: Hvordan bruker lærere læringsbrett i lese- ... -
Læringsbrett i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring handler om bruken av læringsbrett i lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er: Hvordan bruker lærere læringsbrett i lese- ... -
Læringsbrettet er et verktøy og ikke hele opplæringsarenaen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg på digitale hjelpemidler, i form av læringsbrett. Jeg har valgt å fokusere på skriving, som er én av de fem grunnleggende ferdighetene vi finner i fagfornyelsen. I tillegg knytter jeg ... -
Læringsbrettets posisjon i den første skriveopplæringen på 1. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven dreier seg om bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen, og stiller spørsmål rundt hvordan læreren benytter seg av læringsbrettet, og hvilken forutsetning læreren har for å bruke læringsbrettet ...