Browsing Master- og hovedoppgaver / Master thesis by Title
Now showing items 490-509 of 2527
-
En analyse og forståelse av elevens læring : Vurdering for læring i et teoretisk, empirisk, og ideologisk perspektiv Fra privatpraktiserende til felles harmoniserende vurderingspraksis - en ungdomsskole studie
(Master thesis, 2009)Forskningsspørsmål Denne masteroppgaven handler om vurdering for læring og hvilke implikasjoner denne prosessen kan ha på både norsk skoleutvikling og læringssituasjonen for elever og lærere i norsk skole. Oppgaven er ... -
«En arena der alle er velkomne, uansett»: En case studie av Aktiv Ung
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Det anses at samfunnet blir dyrere og rikere. Dette påvirker at barn og unge fra lavere sosiale lag deltar mindre i fritidsaktiviteter enn barn og unge fra høyere sosiale lag, da vi beveger oss mot et samfunn med ... -
En åpen fremtid? – spesialpedagogers refleksjoner rundt diagnostiske kategorier i barneskolen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et tradisjonsrikt spesialpedagogisk tema som med tiden har endret retning og form, men tilsynelatende aldri mistet sin relevans. Med fokus på kategorisering, henholdvis diagnostiske ... -
En Case studie om funksjonshemmingens betydning for selvoppfatningen : ”Det er fælt at jeg må overbevise folk om at jeg ikke er den kokko personen, og at jeg har mer i hodet.”
(Master thesis, 2016)Målet for undersøkelsen har vært å få en bedre innsikt i hvordan det oppleves å leve med en synlig funksjonshemming, og finne ut hvilken betydning den synlige funksjonshemmingen har for selvoppfatningen. Problemstillingen ... -
En casestudie av fire videregående elevers kunnskaper om lineære funksjoner i arbeid med Geogebra
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie (casestudie innenfor et fenomenologisk perspektiv) som har studert fire videregående elever i arbeid med lineære funksjoner. Studiet har sett på hvilke kunnskaper elevene ... -
En casestudie på regional samhandling i Lillehammer-regionen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om næringslivet og virkemiddelapparatet i Lillehammer-regionen. Her er fokus rettet mot samhandling som en faktor for økt innovasjonsevne og bedriftsutvikling, i tillegg til møteplasser som et ... -
En Casestudie på regional samhandling i Lillehammer-regionen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om næringslivet og virkemiddelapparatet i Lillehammer-regionen. Her er fokus rettet mot samhandling som en faktor for økt innovasjonsevne og bedriftsutvikling, i tillegg til møteplasser som et ... -
En Casestudie som baserer seg på prestasjonsbasert belønning og innovasjon
(Master thesis, 2020)Salg er en bransje som er preget av prestasjonsbasert belønning og det varierer ofte i bruk av individuell og kollektiv belønning. Salgsbransjen er ofte preget av ytre motivasjon, og enkle-, målbare- og individuelle ... -
En didaktisk studie av lærerrespons av elevtekster produsert av andrespråksskrivere
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne didaktiske masteroppgaven har responsanalyse vært hovedstudieobjektet, og problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner norsklæreres respons på elevtekster produsert av andrespråkselever, og hvordan ... -
En eksplorativ studie av sammenhengen mellom emosjoner og engasjement i kundeatferd
(Master thesis, 2019)Studien skal belyse sammenhengen mellom emosjoner og engasjement i kundeatferd. Hensikten er å forstå mer rundt effekten av emosjoner, da det framkommer fra tidligere forskning at dette ikke er konsensus på. Det vil også ... -
En empirisk masteroppgave om; Implementering av omsorg- og endringsmodellen: hvordan opplever og erfarer miljøterapeuter å jobbe etter modellen?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunnen for å skrive denne masteroppgaver er et ønske om å undersøke hvordan miljøterapeuter opplever og erfarer å arbeide etter omsorgs- og endringsmodellen. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor det er ... -
En empirisk masteroppgave om; Implementering av omsorg- og endringsmodellen: hvordan opplever og erfarer miljøterapeuter å jobbe etter modellen?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunnen for å skrive denne masteroppgaver er et ønske om å undersøke hvordan miljøterapeuter opplever og erfarer å arbeide etter omsorgs- og endringsmodellen. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor det er ... -
En felles skandinavisk velferdsmodell? En komparativ studie av de skandinaviske velferdsstatene
(Master thesis, 2020)Er de skandinaviske landenes velferdsstater i tråd med den universelle/ skandinaviske modellen fra 1980? Og om det er endringer, hvilke velferdsregimer plasserer de seg i nå? Ved å benytte Gøsta Esping- Andersens teori fra ... -
En felles skandinavisk velferdsmodell? En komparativ studie av de skandinaviske velferdsstatene.
(Master thesis, 2020)Er de skandinaviske landenes velferdsstater i tråd med den universelle/ skandinaviske modellen fra 1980? Og om det er endringer, hvilke velferdsregimer plasserer de seg i nå? Ved å benytte Gøsta Esping- Andersens teori fra ... -
En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler krenkelser blant barn som fenomen og hvordan utvalgte pedagogiske ledere opplever krenkelser blant barn i sine barnehager. Problemstillingen for denne studien har vært: Hvordan ... -
En fenomenologisk, kvalitativ intervjustudie av fosterforeldres erfaringer
(Master thesis, 2023)Det er mangel på fosterhjem i Norge. Rekrutering foregår gjennom Bufetat, kommunene og obligatorisk kurs. Mange blir kjent med muligheten til å bli fosterhjem gjennom reklamer på alt fra TV, Facebook og til og med på ... -
En fortolkende tilnærming til: Barnehagepedagogers opplevelser av barns seksualitet i barnehagen
(Master thesis, 2016) -
En førsteklasse i Namibia : hvordan anerkjenner skolen elevenes sosiokulturelle bakgrunn?
(Master thesis, 2009)Norsk: Skolesystemene i mange land i Afrika bygger på vestlige verdier, og innholdet kritiseres for å være fjernt fra elevenes hverdag. Skoleelever i Namibia scorer dårligere på lesing, skriving og regning enn elever fra ... -
En god skolestart. En kvalitativ studie av samarbeidet mellom barnehage og skole ved overgangen for barn med spesielle behov.
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet, avd. Hamar. Temaet i oppgaven er overgangen fra barnehage til skole for barn med spesielle behov med følgende problemstilling: «Hvordan ...