Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 2329-2348 av 2526
-
Uformell formel i grunnskolens musikkfag
(Master thesis, 2021)Norsk: De siste tiårene har man sett at uformelle læringsstrategier får større plass i det musikkfaglige både i skolen og i musikkpedagogisk forskning. Både for belyse tematikken rundt uformelle læringsstrategier ytterligere, ... -
UiU - Det forebyggende arbeidet mellom intensjoner og virkelighet
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er en kvalitativ studie av 5 læreres kompetanseheving etter et nasjonalt, skolebasert kompetanseutviklingsprogram, kalt «Ungdomstrinn i utvikling». Målet med myndighetenes satsing var at kompetansehevingen ... -
Ukentlig innslag av 30-s sprinter har moderat effekt på sprintprestasjon hos elitesyklister gjennom 3-uker sesongpause
(Master thesis, 2020)Hensikt: Elitesyklister tillater seg typisk en 2-3 uker lang pause ettersesongen. Flere studier har observert reduksjon i prestasjonsparametre etter en slik sesongpause, men å vedlikeholde prestasjonsnivået har vist seg å ... -
Ulik bakgrunn – ulik erfaring med kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan elever i videregående skole opplever kroppsøvingsfaget, og om de opplever at de blir behandlet likeverdig uavhengig av deres forutsetninger og deres sosiokulturelle bakgrunn. ... -
Ulike faktorer som påvirker innovativ atferd hos ansatte i helsesektoren
(Master thesis, 2023)Helsesektoren er et fagfelt som preges av rask utvikling, samtidig som kostnadene stiger. For å øke innovasjonsevnen, er det avgjørende at ansatte innenfor helsesektoren har høy innovativ atferd og har et ønske om å utvikle ... -
Ulike påvirkningsfaktorer som barrierer og inntak av frukt, bær og grønnsaker
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Et daglig inntak av frukt, bær og grønnsaker på 500g er anbefalt for å redusere risiko for hjerte- og karsykdom, diabetes type 2, overvekt/fedme og metabolsk syndrom. Statistikk viser at befolkningen i Innlandet ... -
Ulike perspektiv på skulefråvær
(Master thesis, 2023)Samandrag Denne kvalitative masteroppgåva sett fokus på korleis ein kan forstå skulefråvær ut ifrå ulike perspektiv. Eigen erfaring som LOS og forsking finn at skulefråvær i stor grad blir forstått via eit individperspektiv ... -
Ulike tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling i læreverk i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan bærekraftig utvikling kommer til utrykk i læreplanen LK20 og lærevekt i naturfag. Litteratur vektlegger og peker på lærebøkenes og lærebokoppgavenes betydelige rolle i ... -
Unattainable or sustainable? A qualitative exploration of the barriers and drivers of reuse in the Norwegian building industry through a psychological framework.
(Master thesis, 2022)Å støtte utvikling mor en sirkulær økonomi er en problemstilling som stadig blir mer og mer relevant i dagens globale miljø, hvorav alle de største sektorene prøver å håndtere dette spørsmålet til en viss grad. Man kan ... -
Understanding how poverty shapes lifestyle: a qualitative study of people living in Hedmark, Norway
(Master thesis, 2017)English abstract The aim: is to explore how living in poverty in a rural part of Norway influences the choices available to people, how these shape the lives they lead and what might be the implications of this for their ... -
Understanding Norwegian adolescent`s use of over-the- counter analgesics: a qualitative study
(Master thesis, 2018)Background: The use of over-the-counter analgesics (OTCAs) in adolescents is increasing and this is seen as an issue of Public Health. The adolescent’s own views of the reasons for using OTCA and how the society and the ... -
Understanding parents’ vaccination choices: a qualitative study of parents living in eastern Norway
(Master thesis, 2017)Background: In developed countries, vaccine preventable diseases have been reduced by the use of vaccination programmes. In spite of this success, some parents question the necessity and safety of vaccination and have been ... -
Understanding the experiences of caring for a partner with myalgic encephalopathy: a qualitative study of men in Norway
(Master thesis, 2022)Tittel: Forstå erfaringene med å ta vare på en partner med myalgisk encefalopati: en kvalitativ studie av menn i Norge Bakgrunn: Hvordan omsorgsansvaret oppleves av pårørende er forsket en del på, men det er ikke like mye ... -
Understanding the influence of supervisors in the delivery of physical activity programmes in frisklivssentralen - a qualitative study
(Master thesis, 2016)Abstract: Frisklivssentrals in Norway is a community based health programmes intended as a preventive measure. Aim for frisklivssentral is helping vulnerable audiences with lifestyle changes. Basic offers the centres have ... -
Understanding unemployed men’s mental health and help-seeking: a qualitative study in Norway
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Globalt øker forekomsten av psykiske lidelser. Som mennesker påvirker psykisk helse måten folk tenker på som individer og kollektivt, hvordan vi samhandler med andre, og hvordan vi kan ha et godt liv. Derfor er ... -
Understanding young people’s food choices: a qualitative study in Hedmark, Norway
(Master thesis, 2017)The aim: to develop an in-depth understanding of Norwegian upper high school students’ perceptions of the influences on their food choices, not only in school but in their everyday life. In addition the aim is to understand ... -
Underveisvurdering i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)I 2010 ble det satt i gang en nasjonal satsning på underveisvurdering i Norge. Denne oppgaven søker å belyse hvordan ungdomsskoleelever beskriver underveisvurdering i matematikkfaget, over ti år etter at satsningen ble ... -
Undervisning av andre verdenskrig – en historiedidaktisk analyse gjennom multiperspektivitet
(Master thesis, 2023)Med en kvalitativ tilnærming er det gjennomført semistrukturerte intervjuer og digitale spørreskjemaer med informanter fra tre ulike land: Norge, Japan og USA. I tillegg er det foretatt en enkel dokumentanalyse. Formålet ... -
Undervisning for dybdelæring med bruk av modeller i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan naturfaglærere reflekterer over hvordan modeller kan brukes for å legge til rette for dybdelæring i naturfag. Med bakgrunn i denne tematikken er følgende problemstilling ... -
Undervisning i treningslære på videregående skole.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere underviser i faget treningslære på videregående skole. Her undersøkes hvilke læringsaktiviteter og vurderingsformer som brukes i faget, og om disse vektlegger kunnskap ...