Ulike tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling i læreverk i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074794Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan bærekraftig utvikling kommer til utrykk i læreplanen LK20 og lærevekt i naturfag. Litteratur vektlegger og peker på lærebøkenes og lærebokoppgavenes betydelige rolle i undervisningen, for både elever og lærere. Derfor ville jeg se om læreverket sto i stil til hva den nye læreplanen sier om temaet bærekraftig utvikling, samt se på utforskende elementer i lærebokoppgaver. Problemstillingen for masteroppgaven er: «Hvordan fremstilles utdanning for bærekraftig utvikling i læreverk for mellomtrinnet i naturfag i lys av Kunnskapsløftet 2020?». Der problemstillingen har tre tilhørende forskningsspørsmål, som er: «Hvordan kommer faktabasert, normativ og pluralistisk tilnærming til utdanning for bærekraftig utvikling til syne i oppgavene og lærebøkene?», «Hvilke koblinger har oppgavene i lærebøkene til kompetansemål i LK20?» og «Hvilke elementer av utforsking har oppgavene i lærebøkene?». For å svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene benyttet jeg meg av en kvalitativ dokumentanalyse og tematisk analyse. Ved bruk av disse metodene analyserte jeg læreplanen og Solaris 5, Solaris 6 og Solaris 7 publisert av Aschehoug undervisning i 2020. Resultatene fra analysen viser at oppgavene i Solaris inneholder både den faktabaserte, normative og pluralistiske tilnærmingen, men at de viser seg i forskjellig grad. Funnene viser også at disse tilnærmingene i stor grad er avhengig av hverandre for at elever skal kunne arbeide med oppgavene. Analysen viser tydelig at oppgavene i Solaris er utarbeidet på bakgrunn av det som står i læreplanen. Der bærekraftig utvikling har fått en stor plass i både kompetansemål og den overordnede delen. Det vises også tydelig gjennom alle læringsløpene at oppgavene er utformet etter kompetansemål fra læreplanen. Der dette er gjennomgående i både den faktabaserte, normative og den pluralistiske tilnærmingen. Det siste funnet i analysen viser at oppgavene i bøkene inneholder flere av de utforskende elementene til Knain og Kolstø (2019). Derimot viser funnene at flere av oppgavene inneholder disse elementene i noe mindre grad, noe som gjør at elevene ikke nødvendigvis jobber utforskende med oppgavene. This master thesis is based on how sustainability is expressed in the curriculum LK20 and science textbooks. The literature points out that textbooks are important for teaching, both for students and teachers, and I wanted to investigate more closely how the curriculum and textbooks relates to sustainability, and how inquiry-based elements are present in textbook assignments.The aim of the thesis is: “How is education for sustainability expressed in science textbooks for students in 5th to 7th grade, in the light of LK20?” The aim is divided into three research questions: “How are three different traditions towards education for sustainability expressed in science textbooks for 5th through 7th grade?”, “What are the connections between the textbook assignments and LK20?” and “Which elements related to inquiry-based teaching can be seen in the textbook assignments?”To answer these questions, I did a qualitative analysis of the textbook and assignments and the curriculum using three textbooks, Solaris 5, Solaris 6 and Solaris 7 published by Aschehoug undervisning in 2020. The results shows that the three different approaches to sustainability are present in the assignments, but to different extents. The approaches are each dependent on each other for students being able to work with the assignments. There is a close relationship between the textbooks and LK20, as sustainability are clearly visible in the curriculum and in textbooks. The results also show that several elements of inquiry-based teaching are present in the textbooks, but to a limited extent.