Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på emneord "Pedagogikk"
Viser treff 1-6 av 6
-
Dialogfremmende arbeid : Hvordan kan Kristevas perspektiver om språk, subjekt og mening styrke dialogen, og hvordan kan rådgiver drive sitt arbeid på bakgrunn av disse? : En kvalitativ studie med narrativ tilnærming
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven vokste frem med bakgrunn i erfaringer på både et personlig, yrkesmessig og faglig plan. Masteroppgaven er en kvalitativ studie med narrativ tilnærming. Med grunnlag i Julia Kristevas ... -
Elever med spesielle behov og det psykososiale miljøet i skolen : ”Har elever med spesielle behov, behov for noe særskilt i det psykososiale miljøet i skolen?” En drøfting ut i fra Julia Kristeva sine perspektiver på annerledeshet
(Master thesis, 2016)Det oppleves å være et spenningsforhold mellom å fremheve det spesielle, eller å finne universelle tiltak som kan komme alle til gode, uavhengig av behov, knyttet til det psykososial miljøet i skolen. Selv om noen elever ... -
Enslige mindreårige og utdanningsvalg
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgava har jeg sett på hva som ligger til grunn for enslige mindreårige flyktningers utdanningsvalg. Informantene er et begrenset utvalg enslige mindreårige bosatt i fire forskjellige kommuner, og de er ... -
Er inkludering i kroppsøvning annerledes og ulikt i forhold til andre skolefag?
(Master thesis, 2016)Formål: Inkludering av elever med særskilte opplæringsbehov i kroppsøving er et interessant fagfelt. Kroppsøving er valgt som arena fordi det skiller seg ut fra andre skolekontekster. På den ene siden kan elevene koble av ... -
Fra taus kunnskap til profesjonell releasjonskompetanse?
(Master thesis, 2016)Formålet med denne undersøkelsen er å finne ut hvordan et utvalg lærere tenker om elev-lærer relasjonen, hvor bevisste de er og hvordan de anvender relasjonsperspektivet også i utfordrende relasjoner. For å belyse dette ... -
Hvordan kan skolen fremme resiliens hos barn og unge i barnevernet?
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for studien er et stort frafall i videregående opplæring, hos barn og unge under barnevernet. Formålet for studien har vært å finne ut av hvordan skolen kan fremme resiliens hos denne gruppen, da disse har vist ...