• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dialogfremmende arbeid : Hvordan kan Kristevas perspektiver om språk, subjekt og mening styrke dialogen, og hvordan kan rådgiver drive sitt arbeid på bakgrunn av disse? : En kvalitativ studie med narrativ tilnærming

Huse, Sarah M.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
SPE3006 Masteroppgave Sarah Møllerplass Huse mai 2016.pdf (1001.Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2410206
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving [33]
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven vokste frem med bakgrunn i erfaringer på både et personlig, yrkesmessig og faglig plan. Masteroppgaven er en kvalitativ studie med narrativ tilnærming. Med grunnlag i Julia Kristevas perspektiver om språk, subjekt og mening søkes det etter en forståelse av menneskelig utvikling, språkets rolle i denne og hvordan disse perspektiver kan ha et bidrag i rådgivningsdialogen. Det søkes kunnskap om hvordan språklige og meningsdannende prosesser i mennesket kan bidra til å virke dialogfremmende i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid.

Oppgavens tittel og problemstilling er:

Dialogfremmende arbeid

Hvordan kan Kristevas perspektiver om språk, subjekt og mening styrke dialogen, og hvordan kan rådgiver drive sitt arbeid på bakgrunn av disse?

Et ønske om å få et innblikk i hvordan rådgivning oppleves for dem det gjelder, la grunnlaget for at det er gjort åpne kvalitative intervjusamtaler med en narrativ tilnærming. Studien omfatter intervjusamtaler med et foreldrepar og deres rådgiver i PP-tjenesten, og søker et innblikk i deres fortellinger om hva de vektlegger som viktig og betydningsfullt i rådgivningssammenheng.

I oppgaven redegjøres det for tre forskningsspørsmål:

- Hva vektlegger foreldre og rådgiver i sine fortellinger om møtet, relasjonene og dialogen?

- Hvordan vises Kristevas perspektiver i intervjusamtalene med foreldre og rådgiver?

- Kan Kristevas perspektiver gi rådgiver nye redskaper for dialog og relasjon?

Et av oppgavens mål er at den kunnskapen som fremstilles bør ha relevans for yrkesutøvelsen som rådgiver og at den skal virke dialogfremmende i arbeidet.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit