Kroppsøvingsglede: feltstudie i kroppsøving, motivasjon og didaktikk
Abstract
Ikke alle opplever kroppsøvingsfaget som positivt, og hensikten med prosjektet «Kroppsøvingsglede»
har vært å utforme og gjennomføre en alternativ undervisningsmodell som i større grad enn tidligere
har fokus på trivsel og tilfredshet for alle elevene. Således har prosjektet forsøkt å stimulere til fysisk
aktivitet gjennom å fokusere på egenverdien og den enkeltes muligheter for gode opplevelser i faget.
Behovet og mulighetene for å endre egen undervisningspraksis er forankret i flere sentrale motivasjonsteorier,
og ses i lys av gjeldende læreplan og pedagogiske tradisjoner. Med utgangspunkt i teorier
om selveffektivitet underbygges behovet for å skape bedre betingelser for de tradisjonelt svakeste
elevene. Realistiske forventninger om og lykkes blir knyttet til samsvaret mellom den enkeltes
forutsetninger og de premissene som legges til grunn for undervisningen. På bakgrunn av ulike
målperspektiver tas det til orde for en mer gjennomgående oppgave- og mestringsorientert tilnærming.
Teorier om sammenhengene mellom selvbestemmelse, motivasjonsreguleringer og autonomi synliggjør
betydningen av tilhørighet og mulighetene til å endre kriteriene for mestring ved å vektlegge
andre forhold i kompetansebegrepet. Det teoretiske grunnlaget for prosjektet innbefatter dessuten en
redegjørelse for hvordan elevmedvirkning som strategi, og differensiering som metode, kan anvendes i
operasjonaliseringen av de motivasjonsteoretiske perspektivene. Gjennom relevant didaktisk relasjonsteori
belyses sentrale forhold i ulike undervisningsfaser og hvordan det er mulig å sørge for en ensartet
og helhetlig tilnærming med større involvering og mer elevaktive prosesser.
De motivasjonsteoretiske og didaktiske perspektivene ble integrert i sju intervensjonstiltak; aktivitetsvalg,
alltid deltakelse, miljøarbeider, digital læringsarena, faglærerteam, ensartet didaktisk forankring
og endret vurderingspraksis. Intervensjonen ble gjennomført med alle byggfagklassene på Stange
videregående i skoleåret 2012-13, og omfattet totalt 86 elever. Kontrollgruppa bestod av 45 elever fra
tilsvarende klasser på Elverum videregående. En spørreundersøkelse før og etter 1.termin hadde til
hensikt å kartlegge på hvilke måter den alternative undervisningsmodellen påvirket elevenes opplevelser
og holdninger til faget, fysisk aktivitet og helse. Statistiske analyser antyder hvordan og i hvor stor
grad intervensjonen har ført til noen endringer, og resultatene tyder på at prosjektet har hatt god effekt
på elevenes trivsel og tilfredshet i faget. Det er dessuten observert positive tendenser i utviklingen av
indre motivasjon og autonomi, en svak positiv utvikling i aktivitetsvaner og iver for fysisk aktivitet,
samt en marginal bedring i helsesituasjonen. Disse endringene synes å fordele seg relativt uavhengig
av elevenes forutsetninger og utgangspunkt før prosjektstart. Det virker imidlertid ikke som prosjektet
har ført til større oppmøte blant de elevene som tradisjonelt har hatt mye fravær.
Nøkkelord: kroppsøving, motivasjon, didaktikk
Description
Masteroppgave folkehelsevitenskap, 2013