• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health MFHV
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health MFHV
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kroppsøvingsglede: feltstudie i kroppsøving, motivasjon og didaktikk

Mathiassen, Jan Cato
Master thesis
Thumbnail
View/Open
mathiassen (2).pdf (5.852Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132260
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health MFHV [86]
Abstract
Ikke alle opplever kroppsøvingsfaget som positivt, og hensikten med prosjektet «Kroppsøvingsglede»

har vært å utforme og gjennomføre en alternativ undervisningsmodell som i større grad enn tidligere

har fokus på trivsel og tilfredshet for alle elevene. Således har prosjektet forsøkt å stimulere til fysisk

aktivitet gjennom å fokusere på egenverdien og den enkeltes muligheter for gode opplevelser i faget.

Behovet og mulighetene for å endre egen undervisningspraksis er forankret i flere sentrale motivasjonsteorier,

og ses i lys av gjeldende læreplan og pedagogiske tradisjoner. Med utgangspunkt i teorier

om selveffektivitet underbygges behovet for å skape bedre betingelser for de tradisjonelt svakeste

elevene. Realistiske forventninger om og lykkes blir knyttet til samsvaret mellom den enkeltes

forutsetninger og de premissene som legges til grunn for undervisningen. På bakgrunn av ulike

målperspektiver tas det til orde for en mer gjennomgående oppgave- og mestringsorientert tilnærming.

Teorier om sammenhengene mellom selvbestemmelse, motivasjonsreguleringer og autonomi synliggjør

betydningen av tilhørighet og mulighetene til å endre kriteriene for mestring ved å vektlegge

andre forhold i kompetansebegrepet. Det teoretiske grunnlaget for prosjektet innbefatter dessuten en

redegjørelse for hvordan elevmedvirkning som strategi, og differensiering som metode, kan anvendes i

operasjonaliseringen av de motivasjonsteoretiske perspektivene. Gjennom relevant didaktisk relasjonsteori

belyses sentrale forhold i ulike undervisningsfaser og hvordan det er mulig å sørge for en ensartet

og helhetlig tilnærming med større involvering og mer elevaktive prosesser.

De motivasjonsteoretiske og didaktiske perspektivene ble integrert i sju intervensjonstiltak; aktivitetsvalg,

alltid deltakelse, miljøarbeider, digital læringsarena, faglærerteam, ensartet didaktisk forankring

og endret vurderingspraksis. Intervensjonen ble gjennomført med alle byggfagklassene på Stange

videregående i skoleåret 2012-13, og omfattet totalt 86 elever. Kontrollgruppa bestod av 45 elever fra

tilsvarende klasser på Elverum videregående. En spørreundersøkelse før og etter 1.termin hadde til

hensikt å kartlegge på hvilke måter den alternative undervisningsmodellen påvirket elevenes opplevelser

og holdninger til faget, fysisk aktivitet og helse. Statistiske analyser antyder hvordan og i hvor stor

grad intervensjonen har ført til noen endringer, og resultatene tyder på at prosjektet har hatt god effekt

på elevenes trivsel og tilfredshet i faget. Det er dessuten observert positive tendenser i utviklingen av

indre motivasjon og autonomi, en svak positiv utvikling i aktivitetsvaner og iver for fysisk aktivitet,

samt en marginal bedring i helsesituasjonen. Disse endringene synes å fordele seg relativt uavhengig

av elevenes forutsetninger og utgangspunkt før prosjektstart. Det virker imidlertid ikke som prosjektet

har ført til større oppmøte blant de elevene som tradisjonelt har hatt mye fravær.

Nøkkelord: kroppsøving, motivasjon, didaktikk
Description
Masteroppgave folkehelsevitenskap, 2013

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit