Hva hemmer og hva fremmer innovasjon i fri programvare-bedrifter?
Abstract
Fri programvare handler om retten til å gjøre som du vil med programvare du har fått eller
kjØpt.
Hensikten med denne oppgaven er å lære mer om hva som hemmer og fremmer innovasjon i
bedrifter som velger å dele rettighetene og kildekodene til sin programvare. Ved å gjøre dette
tillater man at andre kan se kildekoden til programmene, og forstå hvordan programvaren er
utviklet. Man tillater også at andre i markedet kan videreutvikle og selge det samme
produktet, dersom de deler sin videreutvikling tilbake. På denne måten skaper bedriftene et
Økosystem av bidragsytere rund seg som bidrar både med ideer, kunnskap og teknologi. I
denne oppgaven vil jeg vil se nærmere på hvordan bedriftene organiserer seg internt og
hvordan de samarbeider med eksterne partnere.
Jeg har intervjuet tre toppledere i bedrifter som leverer fri programvare. For en av dem, eZ
systems, har jeg også intervjuet topplederen i et konsulentfirma som jobber med eZ sitt
produkt, samt en kunde. Begge som representanter for eZ sitt økosystem. Med begrepet
økosystemet mener jeg menneskene, kunnskapen, teknologien, produktene og strategiene som
utgjør ikt-miljøet til bedriften. Økosystemet skal være åpent, og preges av
utviklingssamarbeid, gjennomsiktighet, heterogenitet og tjenesteorientering. (digi.no 2005)
For fri programvarebedrifter består økosystemet av mer enn bedriftenes egne ansatte. Det
består også av kunder, partnere og frivillige utviklere som deler ideer, kunnskap og teknologi
med hverandre. To av bedriftene i mitt utvalg har store økosystemer rundt seg, eZ har mer enn
30 000 registrerte brukere i sitt Økosystem, mens Trolltech har mer enn 150 000.
Økosystemet fremstår som en viktig ressurs, både som idegenerator, men også som produsent
av teknologi for leverandøren, og for andre i det samme økosystemet. Det er svært varierende
hvordan bedriftene utytter Økosystemet sitt, og dermed er også effekten av det varierende.
Mine data viser at dess større tillit bedriften har til de innspill og produkter som er
tilgjenglige, dess mer hjelper økosystemet å fremme innovasjoner i bedriften.
Det som er likt i alle bedriftene er imidlertid at de bruker økosystemet sitt til å rekruttere
utviklere, og dette setter sitt preg på organisasjonene. De som ansettes kjenner produktene
godt, og samtlige er fri programvare-entusiaster. Siden mye av kommunikasjonen er over internett, og bidrag kommer fra hele verden er økosystemene internasjonale. Dette fører til at
de rekrutterer mange mennesker med lik kompetanse fra hele verden, og skaper dermed et
miljø i bedriften som er faglig homogent, men personlig heterogent.
I denne oppgaven fokuserer jeg på de som jobber med produktutvikling, og de som leder
disse. Jeg har ikke lagt vekte på salgsavdelingen eller andre støttefunksjoner. Når jeg bruker
begrepet ledelse mener jeg derfor toppledelsen og de som leder utviklerne.
Samtlige ledere er rekruttert internt, noe som begrunnes med at tro på bedriften, dens filosofi
og arbeidsmetodikk vektlegges høyere enn tradisjonelle lederegenskaper. Dette skaper også
muligheter og utfordringer med tanke på innovasjon. De ansatte har tro på bedriftens filosofi
og produkter, og de har som følge av dette en høy indre motivasjon. Samtlige av bedriftene
trekker frem økosystemet som den største fordelen med å utvikle fri programvare, de mottar
mange gode ideer, og enkelte ganger også ferdige produkter fra økosystemet. På den annen
side tror jeg at en faglig homogen gruppe, både blant ansatte og ledere kan mangle
nødvendige egenskaper og bredde for å skape innovasjoner.
/
Free software is about having the right to do what you want with your software. The purpose
of this study is to learn more about the companies that share the rights and the source code to
their software. By doing so, they allow others to read the code, and understand how it works.
Others can also continue developing the software, and also seIl the product, as long as they
share their continued development back. This creates an ecosystem around each product of
programmers and companies that contributes technology, knowledge and ideas. I wish to
study the impact this model for development has on innovation if free software companies.
I have interviewed three CEO's in companies that develop free software. For one of them, eZ
systems, I have interviewed CEO in a consulting company, and a costumer, both parts of the
eZ ecosystem. With the term ecosystem I mean the people, knowledge, technology, products
and strategies that are the company's IT-environment. The ecosystem should be open, and the
environment is transparent. They cooperate on product development, it is a heterogeneous
environment, with focus on product development(digi.no 2005) The ecosystem around the
free software companies consist of more than the employees in the companies. The eZ
ecosystem consists of 30000 developers, and Trolltech has more then 150000 developers in
its ecosystem. These are customers, partners, volunteer developers that generate ideas, and
share knowledge and technology with each other.
The ecosystem is an important resource, both in generating new ideas, but also to contribute
new technology. According to my data the three companies I have interviewed uses the
contributions from their ecosystem in a different manner, and the effect of the ecosystem
varies as well. The more they trust their ecosystems contributions, the more effect does it have
on the companies' ability to innovate. All three companies use their ecosystem as the primary
source to recruit personneI. This means that they all know the company, the products and
believe strongly in the free software philosophy before they begin working in the company.
The ecosystem is worldwide, and so are the people they hire. Therefore the organizations
consist of heterogeneous people, but homogenous knowledge. Leaders in the organizations
are recruited internally; the reason for this is that programming skills and loyalty to the
philosophy in the company is considered more important than traditionalleader skills. This causes both positive and negative effect on the c1imate for innovation. As all employees
believe in the company, the product and the philosophy, they also have a strong inner
motivation to succeed. The cooperation with the ecosystem is the most important reason for
the companies to develop free software. The ecosystems help with generating new ideas, and
sometimes also develop new products or functionality. On the other hand, an organization
with homogenous knowledge and heterogeneous persons, with strong focus on internal
routines might miss some ofthe qualities to be an innovative organization.