• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kallet til å ville: En lesning av Hanne Ørstaviks kallet – romanen (2006)

Graffdahl, Toril
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Graffdahl.pdf (455.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132304
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH [129]
Abstract
Norsk: I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i flere teorier for å belyse forskjellige sider

av romanen kallet – romanen (2006) av Hanne Ørstavik. Jeg har blant annet brukt teori om

metafiksjon utarbeidet av Patricia Waugh og Linda Hutcheon. Waugh ser på metafiksjonen

som en viktig del av det postmoderne samfunn, mens Linda Hutcheon mener at metafiksjon er

en side av romanens utviklingshistorie og at den alltid har vært til stede. Hun legger også vekt

på at intertekstualitet er et trekk ved moderne metafiksjon. Dette perspektivet har jeg lagt vekt

på, og derfor har jeg tatt for meg flere at de intertekstuelle referansene som finnes i kallet –

romanen og satt disse inn i en meningsfylt sammenheng.

kallet – romanen er også en roman hvor selve skrivingen har en sentral rolle. Det er et

kjennetegn ved metafiksjon at selve skrivingen og skriveprosessen blir tematisert. Kampen

som den navnløse forfatteren fører for å kunne skrive, og forholdet mellom språk, litteratur og

identitet står sentralt i romanen.

Jeg har brukt teori av Anthony Giddens i min lesning av kallet – romanen. Giddens ser på

formingen av selvet som et refleksivt prosjekt. Den senmoderne identiteten er dynamisk og

fleksibel. Skrivingen blir en vesentlig del av Fs selvidentitet. Romanen beskriver Fs

skrivemotstand når hun forsøker å skrive biografien om farmoren. Denne biografien flettes

sammen med Fs egen biografi. Giddens er opptatt av at selvbiografien er en viktig del av

individets bygging av sin egen selvidentitet. Dette gjelder også for den navnløse forfatteren i

kallet – romanen.

Det siste kapittelet i masteravhandlingen dreier seg om didaktiske og metodiske refleksjoner

knyttet opp mot litteraturundervisningen. Mye av samtidslitteraturen problematiserer identitet

og identitetsdannelse. Slik er det også med romanene til Hanne Ørstavik. Dette er et viktig

perspektiv på arbeidet med litteratur i skolen. Man må fokusere på å øke både den kulturelle

og den litterære kompetansen til elevene. Samtidslitteraturen kan være et viktig redskap i dette arbeidet.
 
English: In this thesis I have used several theories as a starting point to illuminate different aspects of

the novel kallet – romanen (2006) by Hanne Ørstavik. I have, for instance, used the theory

about metafiction drawn up by Patricia Waugh and Linda Hutcheon. Waugh looks at

metafiction as an important part of the post-modern society, while Linda Hutcheon believes

metafiction is one side of a novel’s developing history and has always been there. She also

emphasizes intertextuality as an aspect of modern metafiction. This aspect is also what I have

emphasized and I have looked at several of the intertextual references occurring in kallet –

romanen and placed them in a meaningful context.

kallet – romanen is also a novel in which the writing itself plays a central part. One of the

signs of metafiction is when the writing itself and the process of writing becomes a subject.

The fight which the nameless author wages against the inability to write, and the relationship

between language, literature and identity, is significant.

I have used the theory developed by Anthony Giddens during my reading of kallet – romanen.

Giddens looks at the shaping of the self as a reflexive project. The late modern identity is

dynamic and flexible. The writing becomes an essential part of F’s self identity. The novel

describes F’s inability to write when she tries to write the biography of her grandmother. This

biography is intertwined with F’s own biography. Giddens’ concern deals with the fact that

the autobiography is a central part of the individual’s making of a self identity. This is also the

case with the nameless author in kallet – romanen.

The final chapter of the thesis concerns educational and methodical thoughts attached to the

teaching of literature. A great deal of contemporary literature concerns identity and the

forming of an identity; this is also the case when it comes to Hanne Ørstavik’s novels. It is an

important perspective to focus on when working with literature in school. One has to focus on

increasing the pupils’ cultural competence as well as their literary competence. The literature

of today may be an important tool in this work.
 
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk (norsk), Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit