Kallet til å ville: En lesning av Hanne Ørstaviks kallet – romanen (2006)
Abstract
Norsk: I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i flere teorier for å belyse forskjellige sider
av romanen kallet – romanen (2006) av Hanne Ørstavik. Jeg har blant annet brukt teori om
metafiksjon utarbeidet av Patricia Waugh og Linda Hutcheon. Waugh ser på metafiksjonen
som en viktig del av det postmoderne samfunn, mens Linda Hutcheon mener at metafiksjon er
en side av romanens utviklingshistorie og at den alltid har vært til stede. Hun legger også vekt
på at intertekstualitet er et trekk ved moderne metafiksjon. Dette perspektivet har jeg lagt vekt
på, og derfor har jeg tatt for meg flere at de intertekstuelle referansene som finnes i kallet –
romanen og satt disse inn i en meningsfylt sammenheng.
kallet – romanen er også en roman hvor selve skrivingen har en sentral rolle. Det er et
kjennetegn ved metafiksjon at selve skrivingen og skriveprosessen blir tematisert. Kampen
som den navnløse forfatteren fører for å kunne skrive, og forholdet mellom språk, litteratur og
identitet står sentralt i romanen.
Jeg har brukt teori av Anthony Giddens i min lesning av kallet – romanen. Giddens ser på
formingen av selvet som et refleksivt prosjekt. Den senmoderne identiteten er dynamisk og
fleksibel. Skrivingen blir en vesentlig del av Fs selvidentitet. Romanen beskriver Fs
skrivemotstand når hun forsøker å skrive biografien om farmoren. Denne biografien flettes
sammen med Fs egen biografi. Giddens er opptatt av at selvbiografien er en viktig del av
individets bygging av sin egen selvidentitet. Dette gjelder også for den navnløse forfatteren i
kallet – romanen.
Det siste kapittelet i masteravhandlingen dreier seg om didaktiske og metodiske refleksjoner
knyttet opp mot litteraturundervisningen. Mye av samtidslitteraturen problematiserer identitet
og identitetsdannelse. Slik er det også med romanene til Hanne Ørstavik. Dette er et viktig
perspektiv på arbeidet med litteratur i skolen. Man må fokusere på å øke både den kulturelle
og den litterære kompetansen til elevene. Samtidslitteraturen kan være et viktig redskap i dette arbeidet. English: In this thesis I have used several theories as a starting point to illuminate different aspects of
the novel kallet – romanen (2006) by Hanne Ørstavik. I have, for instance, used the theory
about metafiction drawn up by Patricia Waugh and Linda Hutcheon. Waugh looks at
metafiction as an important part of the post-modern society, while Linda Hutcheon believes
metafiction is one side of a novel’s developing history and has always been there. She also
emphasizes intertextuality as an aspect of modern metafiction. This aspect is also what I have
emphasized and I have looked at several of the intertextual references occurring in kallet –
romanen and placed them in a meaningful context.
kallet – romanen is also a novel in which the writing itself plays a central part. One of the
signs of metafiction is when the writing itself and the process of writing becomes a subject.
The fight which the nameless author wages against the inability to write, and the relationship
between language, literature and identity, is significant.
I have used the theory developed by Anthony Giddens during my reading of kallet – romanen.
Giddens looks at the shaping of the self as a reflexive project. The late modern identity is
dynamic and flexible. The writing becomes an essential part of F’s self identity. The novel
describes F’s inability to write when she tries to write the biography of her grandmother. This
biography is intertwined with F’s own biography. Giddens’ concern deals with the fact that
the autobiography is a central part of the individual’s making of a self identity. This is also the
case with the nameless author in kallet – romanen.
The final chapter of the thesis concerns educational and methodical thoughts attached to the
teaching of literature. A great deal of contemporary literature concerns identity and the
forming of an identity; this is also the case when it comes to Hanne Ørstavik’s novels. It is an
important perspective to focus on when working with literature in school. One has to focus on
increasing the pupils’ cultural competence as well as their literary competence. The literature
of today may be an important tool in this work.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk (norsk), Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2009