How English language literature is taught in the Norwegian upper secondary school
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132308Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: Dette prosjektet forsøker å finne ut hvordan engelskspråklig litteratur brukes i norsk videregående skole. Dataene er samlet i form av intervjuer med dem som står midt i dette arbeidet – engelsklærerne, og i form av analyser av offentlige dokumenter og lærebøker. Oppgaven konkluderer med at engelskspråklig litteratur først og fremst brukes som et hjelpemiddel i engelskundervisningen. Læreplanen anerkjenner viktigheten av litteratur, men litteraturens hovedfunksjon er å gi elevene eksempler på engelsk språkbruk, og å gi dem kunnskap om kulturen og livet i den engelskspråklige verden. Litteratur er ikke engelskfagets innhold, selv om det er en vesentlig bestanddel som har blitt viktigere i Kunnskapsløftet, sammenliknet med den forrige læreplanen. Kommunikativ kompetanse og kulturell bevissthet er hovedmålene for faget. Litterær kompetanse er noe elevene kan oppnå gjennom å eksponeres for litterære tekster, men det er ikke et krav. English: This project attempts to investigate how English language literature is used in Norwegian upper secondary school. Data were gathered from interviews with those who are faced with the task of carrying out the job – the English teachers, and from an analysis of official documents and textbooks. The report concludes that English language literature is viewed first and foremost as an aid in the teaching of English. The curriculum acknowledges the importance of literature, but its main function is to give students examples of English in use and to give them ideas about culture and the way of life in the English-speaking world. Literature does not constitute the content of the course, although it is an integral part which has gained more importance in the Knowledge Promotion, compared to the previous curriculum. Communicative competence and cultural awareness are the main aims of the course. Literary competence is something which students can acquire from being exposed to literary texts, but which is not obligatory.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, fordypning i engelsk. Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2010