Ungdom og korps: Hvorfor velger ungdommer å slutte i den frivillige, musikalske læringspraksisen som korpset utgjør?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132320Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: Denne masteroppgaven omhandler problematikken rundt ungdomsfrafall i korpsbevegelsen.
Det å spille i korps er den nest største fritidsaktiviteten for barn og unge i Norge, men denne
musikalske læringsarenaen sliter med et stort frafall blant ungdommer, slik at
gjennomsnittsalderen på korpsmusikere går opp. I denne oppgaven ønsker jeg å finne ut hva
som kan være årsakene til dette store frafallet gjennom å besvare følgende problemstilling:
Hvorfor velger ungdommer å slutte i den frivillige, musikalske læringspraksisen som korpset
utgjør?
Jeg har valgt å intervjue fire ungdommer som har sluttet i korps samt fire representanter for
dirigenter og korpsledelse, til sammen åtte informanter. Jeg har også valgt å belyse årsakene
som kommer fram under intervjuene med informantene ved hjelp av teori, hovedsakelig
hentet fra det kulturteoretiske området supplert med nærliggende musikksosiologiske
perspektiver, dette for bedre å kunne forstå hvordan disse årsakene kan være utslagsgivende
for frafall.
Først i denne oppgaven finnes en kort innføring i korpsets historie og utviklingen
frem mot dagens korpstradisjon. Deretter følger en oversikt over tidligere forskning om
emnet som gir et innblikk i flere ulike frafallsårsaker. Videre presenterer jeg mine teoretiske
perspektiver, og diskuterer korpset i relasjon til type læringsarena, felleskap, identitet og
ungdomskultur.
I resultatdelen av avhandlingen går jeg gjennom frafallsårsakene som oppgis av mine
to ulike grupper av informanter, og ser at manglende motivasjon kan være en
bakenforliggende årsak for dette frafallet. Ved å se resultatene fra intervjuene i lys av de
teoretiske utgangspunktene, henter jeg så fram spenningsfelt og motsetninger i materialet
mitt som viser at det er vanskelig å komme med én konklusjon eller foreslå én løsning på
frafallsproblematikken i korps. Likevel virker det som om motivasjonsproblemene ofte er
knyttet til hvordan korpsmedlemmer tror mennesker utenfor korpskulturen ser på korpset
som en læringsarena, og hvor godtatt denne aktiviteten oppleves i samfunnet generelt. English: This master thesis addresses the problem of youth dropping out of the activity of
participating in Norwegian marching bands. The second largest leisure-time activity in
Norway is to be part of the marching-band tradition, still, the marching bands face problems
connected to a large dropout rate among their youth members. In this thesis I wish to explore
what causes the adolescents to leave the bands by answering the following research question:
Why do youth members choose to leave the voluntary, musical arena for learning that the
marching bands constitute?
I have chosen to interview four adolescents who have left the marching band activity along
with four representatives from the conductors and leadership side of different marching
bands, altogether eight interviewees. Moreover, in order to have a deepened understanding
of the interview findings they are viewed and interpreted through a theoretical framework
borrowed from the fields of Cultural Studies as well as music sociology and music
education.
In the beginning of this thesis, a short introduction is given about the history of
marching bands in Norway, and the development into today’s tradition and situation. Then, I
give an overview of earlier research on the topic, in order to give a broader picture of
different and possible reasons for dropping out of the marching band activity. Furthermore, I
give an account of the theoretical perspectives underlying the study, emphasizing the four
areas of learning arena, community, identity and youth culture.
The findings of the study show that it is possible to identify different reasons that
cause individuals to leave the marching bands, however these reasons seem to be united by
one underlying factor, namely a lack of motivation. In discussing the findings, I lift tensions
and contradictions found in the empirical material, and conclude that it is difficult to reach
one final conclusion or suggest one single solution to the problem of youth members leaving
the marching bands. Still, I find that the lack of motivations mainly arises in connection with
how marching bands members conceive of other peoples’ opinions about the marching band
tradition, and how this particular activity is viewed by the larger society.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, fordypning i musikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2012