• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdom og korps: Hvorfor velger ungdommer å slutte i den frivillige, musikalske læringspraksisen som korpset utgjør?

Turtum, Nina Grønli
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Turtum.pdf (847.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132320
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language [93]
Abstract
Norsk: Denne masteroppgaven omhandler problematikken rundt ungdomsfrafall i korpsbevegelsen.

Det å spille i korps er den nest største fritidsaktiviteten for barn og unge i Norge, men denne

musikalske læringsarenaen sliter med et stort frafall blant ungdommer, slik at

gjennomsnittsalderen på korpsmusikere går opp. I denne oppgaven ønsker jeg å finne ut hva

som kan være årsakene til dette store frafallet gjennom å besvare følgende problemstilling:

Hvorfor velger ungdommer å slutte i den frivillige, musikalske læringspraksisen som korpset

utgjør?

Jeg har valgt å intervjue fire ungdommer som har sluttet i korps samt fire representanter for

dirigenter og korpsledelse, til sammen åtte informanter. Jeg har også valgt å belyse årsakene

som kommer fram under intervjuene med informantene ved hjelp av teori, hovedsakelig

hentet fra det kulturteoretiske området supplert med nærliggende musikksosiologiske

perspektiver, dette for bedre å kunne forstå hvordan disse årsakene kan være utslagsgivende

for frafall.

Først i denne oppgaven finnes en kort innføring i korpsets historie og utviklingen

frem mot dagens korpstradisjon. Deretter følger en oversikt over tidligere forskning om

emnet som gir et innblikk i flere ulike frafallsårsaker. Videre presenterer jeg mine teoretiske

perspektiver, og diskuterer korpset i relasjon til type læringsarena, felleskap, identitet og

ungdomskultur.

I resultatdelen av avhandlingen går jeg gjennom frafallsårsakene som oppgis av mine

to ulike grupper av informanter, og ser at manglende motivasjon kan være en

bakenforliggende årsak for dette frafallet. Ved å se resultatene fra intervjuene i lys av de

teoretiske utgangspunktene, henter jeg så fram spenningsfelt og motsetninger i materialet

mitt som viser at det er vanskelig å komme med én konklusjon eller foreslå én løsning på

frafallsproblematikken i korps. Likevel virker det som om motivasjonsproblemene ofte er

knyttet til hvordan korpsmedlemmer tror mennesker utenfor korpskulturen ser på korpset

som en læringsarena, og hvor godtatt denne aktiviteten oppleves i samfunnet generelt.
 
English: This master thesis addresses the problem of youth dropping out of the activity of

participating in Norwegian marching bands. The second largest leisure-time activity in

Norway is to be part of the marching-band tradition, still, the marching bands face problems

connected to a large dropout rate among their youth members. In this thesis I wish to explore

what causes the adolescents to leave the bands by answering the following research question:

Why do youth members choose to leave the voluntary, musical arena for learning that the

marching bands constitute?

I have chosen to interview four adolescents who have left the marching band activity along

with four representatives from the conductors and leadership side of different marching

bands, altogether eight interviewees. Moreover, in order to have a deepened understanding

of the interview findings they are viewed and interpreted through a theoretical framework

borrowed from the fields of Cultural Studies as well as music sociology and music

education.

In the beginning of this thesis, a short introduction is given about the history of

marching bands in Norway, and the development into today’s tradition and situation. Then, I

give an overview of earlier research on the topic, in order to give a broader picture of

different and possible reasons for dropping out of the marching band activity. Furthermore, I

give an account of the theoretical perspectives underlying the study, emphasizing the four

areas of learning arena, community, identity and youth culture.

The findings of the study show that it is possible to identify different reasons that

cause individuals to leave the marching bands, however these reasons seem to be united by

one underlying factor, namely a lack of motivation. In discussing the findings, I lift tensions

and contradictions found in the empirical material, and conclude that it is difficult to reach

one final conclusion or suggest one single solution to the problem of youth members leaving

the marching bands. Still, I find that the lack of motivations mainly arises in connection with

how marching bands members conceive of other peoples’ opinions about the marching band

tradition, and how this particular activity is viewed by the larger society.
 
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, fordypning i musikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2012

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit