• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring - organisasjon og ledelse, erfaringsbasert master MPABR4901
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring - organisasjon og ledelse, erfaringsbasert master MPABR4901
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gjør MPA-utdanningen noen forskjell? : En studie av MPA-kandidatenes vurderinger av studiets effekter på ledelse, karriere og nettverk.

Bakke, Tove Margrethe
Master thesis
Thumbnail
Åpne
gjør MPA utdanningen noen1.pdf (15.01Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132366
Utgivelsesdato
2009-10-22
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i offentlig ledelse og styring - organisasjon og ledelse, erfaringsbasert master MPABR4901 [189]
Sammendrag
Tittel : Gjør MPA-utdanningen en forskjell?

En undersøkelse av tidligere studenters oppfatning av MPA - utdanningens effekter på ledelse, karriere og nettverk.

Forskningsspørsmålet har vært følgende: Hvilke effekter opplever du i ettertid at MPA-studiet har hatt for deg som leder/ansatt i det offentlige?

Jeg har valgt å fokusere på 3 dimensjoner

1. Betydning i utøvelse av yrket/lederjobben/lederskapet

2. Betydningen for karrierebygging

3. Betydningen for bygging og bruk av nettverk

Avhandlingen omhandler de to første kullene av MPA som fikk sin utdanning i perioden 2000-2005 (MPA I og MPA II).

Formålet med oppgaven har vært å måle noen av de effektene som tidligere studenter opplever i yrkeslivet etter å ha gjennomført lederutdanningen Master og Public Administration (MPA). Økt kompetanse fører til endrede holdninger og endret praksis. Jeg har ønsket å identifisere noen av de effektene som viser seg i etterkant av utdanningen. For å finne svar på disse spørsmålene har jeg gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse.

I utformingen av spørsmålene har jeg tatt utgangspunkt i en systemteoretisk tilnærming med fokus på ledelse som funksjon. Ledelse er her forstått som målsettende, problemløsende og språkskapende atferd. Evalueringen av effektene på ledelse, karriere og nettverk blir sett i lys av MPA - studiets overordnede målsettinger. Det har vært en fordel at jeg selv er student ved MPA – studiet og kjenner opplegget godt.

En motiverende faktor for å gjøre studien har vært at jeg selv er leder i det offentlige og opptatt av ledelse i et praktisk perspektiv. En ekstra motivasjon har vært at studiestedene har signalisert at de kan bruke mine funn i sitt videre arbeid med MPA – programmet.

Konklusjoner

Studien viser at informantene har en klar oppfatning av at MPA – studiet har hatt positive effekter for lederskap, karriere og nettverk. Konklusjonen er at studiet dermed har fungert etter forutsetningene og i stor grad har oppfylt sine målsetninger.

Jeg fant en gjennomgående tendens i svarene som tyder på at kvinner har en noe mer positiv opplevelse av effektene av studiet enn det mennene rapporterer. Det gjelder effektene både i utøvelse av ledelse og i karriereutviklingen. I forhold til nettverk, var det ingen signifikante forskjeller. Studien viser ingen målbar forskjell på svarene til de to kullene MPA I og MPA II, heller ikke mellom de svenske og norske deltakerne.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit