I hvilken grad virker organisasjonskulturen styrende på en virksomhets måloppnåelse
Abstract
Forskningsspørsmål:1. På hvilke måter fremkommer organisasjonens strategier, visjon, målsetninger og planer, og hvordan formidles dette til alle medarbeiderne (målsetninger)
2. Hvordan formuleres og fremheves virksomhetens verdier, normer og virkelighetsoppfatninger (kulturens innhold)
3. Hvordan konkretiseres denne kulturen? På hvilken måte materialiseres denne kulturen i virksomheten (kulturens uttrykk)
4. I hvilke strukturer opptrer kulturen i virksomheten? Finnes det en overordnet/enhetlig kultur eller er det mange konkurrerende kulturer (kulturens struktur)
5. Har ledelsen og medarbeiderne den samme forståelse og oppfatning av kulturen? (kulturbærere)
6. Hvilken funksjon har kulturen i denne virksomheten, bidrar den til måloppnåelse (funksjonelle/dysfunksjonelle kulturer)
Metode: Undersøkelsen er gjennomført med kvalitativ metode, som tar utgangspunkt i tidligere forskning på området. Intervju er nyttet som datainnsamlingsmetode.
Konklusjoner: Undersøkelsen konkluderer med at organisasjonskulturen i Helseforetaket i liten grad bidrar til måloppnåelse, grunnet lite kjente målsetninger, stor grad av subkulturer og uformelle ledere. English: Research questions: 1. In which way does the organizations strategies, vision, goals and plans emerge, and how is this communicated to all employees.
2. How does the organization formulate and emphasizes the values, norms and espoused beliefs (Cultural content)
3. How is this culture specified? In what manner is this culture materialized in the organization (Cultural expression).
4. In what structures does the culture occur in the organization? Is there a superior culture or are there many competing cultures (Cultural structure)
5. Do the management and staff have the same understanding and perception of the culture (Cultural carriers)
6. What function does the culture have in the organization. Does it contribute to goal attainment? (functional/dysfunctional cultures)
Methodology: The study has been carried out by the use of qualitative method. Previous research is used as a base. Several interviews with selected informants have been carried out, to collect primary data.
Conclusions: The study concludes that the organizational culture in the Health organization (general hospital) in a limited degree contributes to goal attainment, due to little-known objectives, high degree of subcultures and informal leaders.
Description
Ordinær masteroppgave, 45 st.p.