• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration)
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke faktorer bidrar til at elever fullfører videregående skole? Noen suksesskriterier for gjennomføring av yrkesfaglig opplæring.

Bjørnstad, Nils Ola; Sveen, Kari Gunn Lie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bjørnstad og Sveen.pdf (988.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132471
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration) [164]
Abstract
Denne studien belyser faktorer som bidrar til at elever fullfører videregående opplæring.

Bakgrunnen og motivasjonen for valget av tema er at frafall i videregående skole betraktes

som et stort samfunnsproblem. Vi har gjennom en kvalitativ forskningsstrategi tilstrebet å

innhente kunnskap om tiltak, metoder og organisering som har en positiv effekt på

gjennomføringsgraden til videregåendeelever. Vi har bevisst snudd fokuset bort fra frafall til

gjennomføring. Hva gjør skoler og fagmiljøer som lykkes? Vi har i designet for

undersøkelsen og analysen lagt vekt på å avdekke organisatoriske handlingsstrategier som

kjennetegner fagmiljøer som har god gjennomstrømning av elever i yrkesopplæringen. Vår

arbeidshypotese er at organisatorisk tilpasning er en vesentlig forklaring. Problemstillingen

vår lyder som følger:

Hvilke faktorer bidrar til høy gjennomføringsgrad i yrkesfaglig opplæring?

Datamaterialet i studien består av semi-strukturerte dybdeintervjuer i tre ulike caser med til

sammen seks informanter; 3 kontaktlærere og 3 mellomledere, alle på yrkesfaglig

utdanningsprogram. Dette er tre caser der de har lykkes godt med gjennomføring i den

forstand at miljøene har en gjennomstrømning av elevene som ligger over landssnittet. Vi

har fokusert på organisatoriske faktorer knyttet til ledelse, læring og nettverk, samt

tilpasninger i forbindelse med overgangen fra ungdomsskole til videregående skole.

Vi har tatt for oss teori om læring og ledelse. De teoretiske rammene for læring bygger på

sosiokulturelle perspektiv på læring. Vi har lagt vekt på situert læring og læring i

praksisfellesskap. Når det gjelder ledelse, har vi fokusert på ledelse i et relasjonelt perspektiv

og på klasseledelse, inkludert teori om kommunikasjon. Vi har i tillegg tatt for oss

livsløpsteori med fokus på overganger. Viktige funn i studien vår er at skolene i casene har et tett og bevisst samarbeid med

ungdomsskoler og bedrifter. Videre er skoleledelsen opptatt av at elever skal vises respekt,

de skal trives, de skal føle seg trygge og de skal gjennomføre med best mulig resultat. De

satser på å utvikle trygge læringsmiljø med gode relasjoner lærer–elev. God kommunikasjon med og tett oppfølging av elevene er funn vi har lagt vekt på. Profesjonelle nettverk har også

avgjørende betydning for gjennomføringen av yrkesopplæringen.

Vi ser at frafallsproblematikken er sammensatt og at enkelttiltak alene ikke kan garantere

høy gjennomføringsgrad. Suksess avhenger av parallelle tiltak på ulike nivåer og samarbeid

på tvers av profesjoner.
 
Engelsk sammendrag (abstract): The aim of this thesis is to highlight factors that contribute to students completing secondary

education. The background and motivation for the choice of topic is that dropping out of

secondary school is considered a major societal problem. The authors have conducted a

qualitative research study in order to obtain knowledge about measures, methods and

organisational features that have an impact on the completion rate for upper secondary

students. The thesis focuses deliberately on completion rather than the dropout issue. How

do successful schools act to reach their goals?

The study attempts to identify organisational strategies that characterise vocational schools

that have good results when it comes to completion. Our working hypothesis is that

organisational adaptation is an essential explanation. Our research question reads as follows:

Which factors contribute to high completion rates in vocational education?

The data in this study consists of semi-structured depth interviews in three different cases

with six informants; 3 form teachers and three heads of department, all of a vocational

education program. These are three cases in which teachers and school management have

succeeded in the sense that the schools have a completion rate above national average. The

focus is on organisational factors related to leadership, learning and networking, as well as

adaptations of the transition from lower secondary to upper secondary school.

The study is particularly concerned with theories of learning and management. The

theoretical framework for learning is based on a sociocultural perspective on learning, and

the focus is on situated learning and learning in communities of practice. As for

management, the thesis looks into leadership in a relational perspective, including classroom

management. Transitions between life course phases are also dealt with; choosing an

education and an occupation represents a critical point in a teen-ager’s life. The research data support the view that successful schools have close cooperation both with

lower secondary schools and with work places for vocational training. Moreover, the school

administration is concerned about the students’ mutual respect for each other and the

students’ well-being along with their school results. They focus on developing safe learning

environments with good teacher-student relationships.

On the basis of the results of this research, it can be concluded that various organisational

measures have an impact on students and their likeliness to finish their education. This study

also shows that classroom management that includes empathy, relational competence and

fast interventions, makes a significant contributing factor.

It may be added that the dropout problem is complex and that simple measures alone cannot

guarantee high completion rates.
 
Description
Mastergradsoppgave, MPA, 2013. Ordinær master, 45 st. p.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit