Blar i Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture heltid M2SKDK på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 83
-
Biblioteket og de ansatte i møte med deg digitale
(Master thesis, 2022)Den digitale utviklingen de siste 20-30 årene har ført til store endringer i samfunnet. Dette gjelder også bibliotekene. Man kan stille spørsmålstegn ved hvilken rolle biblioteket skal ha i den digitale tid. Vi går rundt ... -
Rasjonelt eller romantisk om målform Ein datamediert diskursanalyse av språkdebatt på Twitter
(Master thesis, 2022)Noreg har to offisielle målformer av norsk skriftspråk: bokmål og nynorsk. I denne masteroppgåva undersøker eg språksyn som kommer fram i ein språkdebatt på Twitter. Nærare bestemt spør problemstillinga om den eine målforma ... -
Hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av elevers digitale leseferdigheter i den videregående skolen. Åtte læreres syn på egen digital undervisningspraksis
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i Digital kommunikasjon og kultur ved Høgskolen i Innlandet, er et resultat av en kvalitativ forskningsundersøkelse foretatt i perioden høsten 2021 og våren 2022. Temaet for undersøkelsen er den digitale ... -
Politiets bruk av TikTok og plattformens særegenhet – fra ungdoms perspektiv
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for dette prosjektet er dagens digitale kultur hvor sosiale medier ikke lenger er et nytt fenomen, men har blitt en helt sentral del av hverdagen, og da kanskje spesielt for ungdom. Dette har ført til at også ... -
Your Photo, My Destination! A qualitative semiotic analysis of tourist user-generated content from the west of Norway on Instagram.
(Master thesis, 2022)Instagram er en populær plattform for deling av visuelt innhold. Instagram-brukere deler innhold om ulike emner som dagligliv, mat, deres interesser og ferieturer. Brukere følger vanligvis estetiske normer som er definert ... -
Digital dømmekraft i videregående skole - En kvalitativ undersøkelse av lærere i samfunnskunnskap
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien er en kvalitativ studie av digital dømmekraft i videregående skole, avgrenset til lærere som underviser i samfunnskunnskap. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan tilrettelegger læreren for ... -
Et bilde av norskfaget - En kvalitativ undersøkelse av arbeidet med visuell kompetanse i norskfaget i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Dette er en mastergradsoppgave i digital kommunikasjon og kultur ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av norskfagets tilnærming til bilder og visuell kompetanse. Man ser at unge brukere søker ... -
Fremstilling av kvinnelige karakterer i videospill
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven undersøker hvordan kvinnelige karakterer blir fremstilt i et utvalg av videospill. I dag finnes det mange videospill som har kvinnelige karakterer i ulike roller, både som hovedroller og som biroller. I en ... -
Ungdom og deres sosiale medier bruk: Produksjon eller konsum og kommunikasjon?
(Master thesis, 2022)Det finnes en del studier om barn og unge som konsumenter av medier, for eksempel hvilke medier de bruker mest, hvor mye tid de bruker på sosiale medier og så videre, men det er gjort lite forskning på denne målgruppen som ... -
Digitale aktiviteter: En flercasestudie om norske kunstmuseers kommunikasjon og formidling som følge av en pandemi
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har som formål å studere hvordan de tre kulturinstitusjonene Henie Onstad, MUNCH og Nasjonalmuseet har forholdt seg til digitaliseringens muligheter i sin publikumskontakt i sammenheng med, og i ... -
Og lærerne stod igjen... En kritisk diskursanalyse av læreres opplevelse av digitaliseringen i grunnskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har ved hjelp av en Fairclough-inspirert kritisk diskursanalyse (CDA) hatt som mål å få innsikt i hvilke diskurser som er i virke blant lærere i forhold til den digitale utviklingen i Osloskolen generelt, ... -
Feminisme på Intstagram – mer enn en selfie
(Master thesis, 2022)Feminismen er til stede overalt i populærkulturen og synes i filmer, i musikk og til og med på t-skjorter og krus. Det er ingen tvil om at feminisme er populært igjen, og at vi er inne i en fjerde bølgetopp. Tidligere ... -
Miljøtiltak og bærekraftsmål: bedrifters grønne kommunikasjon på sosiale medier.
(Master thesis, 2022)Bærekraft er aktuelt som aldri før, og vi ser et stadig økende ønske i befolkningen om å leve mer bærekraftig. Skal bedriftene henge med i tiden og være med i kampen om kundene er de nødt til å tilpasse seg dette grønne ... -
Youtube-influencerens retorikk En analyse av influencerens søken etter tillit og lojalitet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler hvordan influencere på den sosiale medieplattformen Youtube forsøker å skape tillit og lojalitet hos sitt publikum gjennom sin retorikk. Oppgaven fokuserer hovedsakelig på å undersøke hvordan ... -
Fanstudier og deltagerkultur: Fansens makt og avmakt på sosiale medier.
(Master thesis, 2022)Det digitale samfunnet i dag utvikler seg raskt, hvor nye medie-teknologer bringer nye funksjoner som oppfordrer tidligere mer passive forbrukere til å delta mer aktivt gjennom sosiale plattformer. Fankulturen, som er ... -
På eget ansvar - en kritisk diskursanalyse av Facebook News Feeds innholdsutvelgelse
(Master thesis, 2023)Massemediene har lenge blitt sett på som portvoktere av samfunnets felles interesser, og har en sentral rolle i å forsvare felles verdier, blant annet gjennom å overvåke politiske prosesser og informere befolkningen (Briggs ... -
Be my player 2? Collective problem solving in collaborative games
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker karakteristiske trekk ved kollaborative samarbeidsspill ved å analysere tre spill, og har som formål å forstå hvordan disse fremmer felles problemløsning gjennom gameplay og historiefortelling. ... -
Handle på jordas vegne: Representasjon av bærekraft i Änglamarks reklametekster
(Master thesis, 2023)Klimaet på jorden er ikke sansbart for oss som enkeltindivider og det grønne skiftet er derfor avhengig av medier for å gjøre oss i stand til å ta mer bærekraftige valg. Gjennom en casestudie av Änglamarks reklametekster ... -
Innholdsmarkedsføring på Instagram - hvordan bidrar de semiotiske ressursene?
(Master thesis, 2023)I denne studien skal jeg analysere hvordan semiotiske ressurser på Instagram samhandler med hverandre for så å skape verdi for en mottaker, og hvordan de til sammen bidrar til å skape innholdsmarkedsføring på Instagram. ... -
Scenekunst på den digitale slagmark- Strategisk kommunikasjon i sosiale medier
(Master thesis, 2023)Sosiale medier er blitt en viktig arena for politisk kommunikasjon. Mediene tilbyr nye måter å formidle et budskap på, men endrer også brukerpraksis. Det får konsekvenser for hvordan politikere kommuniserer med sine ...