Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH: Recent submissions
Now showing items 221-231 of 231
-
Læringsstiler eller ikke? Hvilken forskjell gjør det i undervisningen?
(Master thesis, 2008)Norsk: I mange tiår har tilpasset opplæring stått i nedfelt i offentlige læreplaner, og skolene har stått foran en utfordring for å få gjennomført dette. Tilpasset opplæring er et begrep de aller fleste har en mening om, ... -
"For enkeltmennesket skal skolen bidra til dannelse, sosial mestring og selvhjulpenhet" : perspektiver på læring og tilpasset opplæring, på tvers av reformgenerasjoner : en empirisk studie av M87 og L97-generasjonens lærere og deres perspektiver på læring og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne avhandlingen undersøker hvorvidt det eksisterer noen interessante forskjeller eller likheter mellom lærere som er utdannet under M87-reformen og lærere som er utdannet under L97-reformen. Med forskjeller og ... -
"Se meg, hør meg, hjelp meg, støtt meg" : elev-lærer-relasjoner: Hvilke kvaliteter og egenskaper hos en lærer/veileder verdsetter elevene og hvordan kan læreren som veileder forebygge fenomenet skoletrette elever? : om tilpasset opplæring i den videregående skolen
(Master thesis, 2008)Norsk: Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring i den videregående skolen. Bakgrunnen for oppgaven er en avisartikkel som ble publisert med forsideoppslag i Hamar Arbeiderblad fredag 28.september ... -
Implementering og operasjonalisering av verdibegreper : En casestudie av 5 skoler tilknyttet verdi- og utviklingsnettverket Skal – skal ikke
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne masteroppgaven er et oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og målet er å undersøke hvordan fem skoler implementerer og operasjonaliserer verdibegreper innenfor verdi– og utviklingsnettverket Skal – skal ikke, ... -
Tilpasset opplæring i et danningsperspektiv : Operasjonalisering av tilpasset opplæring, med fokus på overbevisning og overtalelse i læreres språklige formidling i klasserommet
(Master thesis, 2008)Norsk: Tilpasset opplæring skal være et bærende element i den norske skolen, i henhold til styringsdokumentene fra Kunnskapsdepartementet. Begrepet tilpasset opplæring er imidlertid tvetydig definert i departementets ... -
Sosial kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. En sammenlikningsstudie av minoritetsspråklige og majoritetsspråklige elevers sosiale kompetanse i norsk ungdomsskole
(Master thesis, 2007)Et stadig tilbakevendende område innenfor temaet minoritetselever i norsk skole, er hvordanminoritetselever mestrer skolens faglige innhold. Det har blitt gjort en del undersøkelser pådette området som finner et gap i ... -
Implementering av LP-modellen. En casestudie
(Master thesis, 2007)Tema for denne masteroppgaven er implementering av LP-modellen (læringsmiljø og pedagogisk analyse). Modellen er utviklet av Dr. polit Thomas Nordahl, og bygger på teoretiske og empiriske kunnskaper om atferdsproblematikk. ... -
Barnehagen som arena for intensiv habilitering. Hvordan fungerer barnehagen som arena for oppfølging av intensive habiliteringstiltak for barn med store funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2007)Studien omhandler oppfølging av intensive habiliteringstiltak i barnehagen. Bakgrunnen for valg av tema er min interesse for habilitering som fagfelt, men også en spesiell interesse for et pilotprosjekt i forhold til ... -
"... å få det inn under huden, rett og slett!" : hvordan er intensjonene og forutsetningene for flerkulturell pedagogikk i tre barnehager. En kvalitativ undersøkelse av tre barnehager med etniske norske barn og etniske minoritetsbarn.
(Master thesis, 2007)Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av tre barnehager med etniske minoritetsbarn og norske barn. Bakgrunnene for undersøkelsen er at forskning viser ... -
Tilpasset opplæring for barn med spesielle behov i barnehagen. Tilrettelegging og organisering av spesialpedagogisk arbeid i barnehagen for å sikre inkludering og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2007)Det har gjennom nasjonal og internasjonal forskning kommet frem at et godt pedagogisk tilbud for barn under skolealder har positive effekter for læring og utvikling. Pedagogisk tilbud i barnehagen har effekt for videre ... -
Tilpasset opplæring i et Vygotskyperspektiv. En feltstudie av kateterundervisning som søker å kartlegge og analysere en lærers språklige formidling av faglige begreper på sjette klassetrinn
(Master thesis, 2007)Denne masteroppgaven omhandler tilpasset opplæring. Begrepet tilpasset opplæring kan sies å være et politisk skapt begrep med en svakere teoretisk forankring. Teoridelen av denne masteravhandlingen er derfor viet en grundig ...