Lese- og skrivevansker og psykisk helse : finnes det en sammenheng mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassinger? Hvordan kan en eventuell sammenheng forklares?
Abstract
Norsk: Det er funnet signifikante sammenhenger mellom lese- og skrivevansker og psykiske
vansker hos 10. klassingene. Disse sammenhengene finnes både mellom lese- og skivevansker og total vanskeskåre, og de fire delskalaene i SDQ; emosjonelle vansker, atferdsvansker, hyperaktivitet og problemer med jevnaldrende. Sterkest sammenheng er det
mellom lese- og skrivevansker og delskalaen problemer med jevnaldrende. Både innenfor
total vanskeskåre og alle delskalaene, øker omfanget av psykiske vansker med økende grad
av lese- og skrivevansker. Til tross for at jenter i det totale utvalget rapporterer mer psykiske
vansker enn gutter, er sammenhengen mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker
sterkest hos guttene.
Lese- og skrivevansker ser likevel ikke ut til å ha et avgjørende forklaringsbidrag til
utvikling av psykiske vansker hos ungdom. Korrelasjonsanalysen viser at forklaringsverdien
internt mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker, må vurderes som relativt svak.
Ut fra empirien i studien er det ikke urimelig å hevde at lese- og skrivevansker og psykiske
vansker hos ungdom, i stor grad er fenomener som opptrer ganske uavhengig av hverandre.
Fem modeller for hvordan en sammenheng skal kunne forklares, blir presentert. Spørsmål
om kausalitet kan ikke besvares i en studie med ett måletidspunkt, og det er ikke empirisk
grunnlag i denne studien for å framheve én av de fem forklaringsmodellene. Det kan likevel
være grunn til å hevde at bakenforliggende faktorer, av både konstitusjonell og miljømessig
karakter, kan se ut til å forklare mye av samvariasjonen mellom vanskene.
Det må imidlertid tas visse forbehold i forhold til slutninger, fordi reliabiliteten i
undersøkelsen må vurderes som noe svak.
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2009