Now showing items 948-967 of 1233

    • Se meg som det mennesket jeg er. Sykepleierens møte med rusmisbrukeren 

      Holmen, Lena; Tryland, Line Therese Nordhaug (Bachelor thesis, 2014)
      Tittel: Se meg som det mennesket jeg er-sykepleierens møte med rusmisbrukeren. Formål: Belyse hvordan sykepleierens holdninger påvirker møtet med rusmisbrukere og hvilke konsekvenser dette fører til for rusmisbrukeren. ...
    • "Se meg" 

      Halvarsson, Vanja; Larsen, Line Gustu (Bachelor thesis, 2013)
      Innledning:Tittelen på oppgaven, ”se meg”, innebærer for oss at vi som sykepleiere har en unik mulighet til å se barnet som pårørende. Når vi går ut som ferdig utdannet sykepleiere har vi et åpent syn på livet med en genuin ...
    • Se meg, når mor er syk 

      Sveen, Ida; Husby, Berit-Kristine (Bachelor thesis, 2013)
      Bakgrunn: Det er viktig at barn som pårørende blir sett og hørt i voksenpsykiatrien og at vi har kunnskapen som trengs for å ivareta deres behov. Hensikt: Identifisere hvilke utfordringer som kan oppstå i samhandling med ...
    • Se meg, snakk med meg! 

      Khan, Salma; Løvlund, Kristine (Bachelor thesis, 2015)
      For å kunne øke trivselen hos pasienter med Alzheimers sykdom har vi valgt kommunikasjon som metode, og tar derfor for oss de ulike kommunikasjonsmetodene validering, reminisens og realitetsorientering. For å utøve god ...
    • Se meg- utvikling av fødselsdepresjon 

      Myrvold, Karin Ida Charlotta; Melby, Thea Cathrine (Bachelor thesis, 2016)
      Tittel: Se meg - utvikling av fødselsdepresjon Problemstilling: Hvordan kan vi som sykepleiere fange opp en pasient som er i ferd med å utvikle fødselsdepresjon? Hensikt: Som sykepleiere i barselavdeling ønsker vi å ...
    • ”Se mine behov og forstå hvem jeg har” 

      Danielsen, Trine; Tamnes, Ingrid (Bachelor thesis, 2013)
      Innledning: I følge Demensplan 2015 er det rundt 66 000 mennesker med demens i Norge i dag og forekomsten er stigende. Dette kommer som en følge av høyere levealder og økende antall eldre i befolkningen. Dersom tendensen ...
    • ”Se muligheter, ikke begrensinger”: om å forhindre tvang i demensomsorgen 

      Melby, Ida; Østmo, Hanne Melby (Bachelor thesis, 2012)
      Case og problemstilling: Olga Olsen er 86 år og har bodd på skjermet enhet på Rosendahl sykehjem de siste 8 årene. Hennes mann døde for 7 år siden. Hun ble utredet og diagnostisert for demens sykdom i en alder av 75 år. ...
    • Seksualitet: Mellom sykepleierens oppfatning og pasientens forventning 

      Arnestuen, Julie Kjensmo; Halvarsson, Nina (Bachelor thesis, 2018)
      Hensikt: Hjerte- og karsykdommer samlet sett innebærer flest dødsfall i alle aldersgrupper. På tross av dette er dødeligheten tilknyttet disse sykdommene kraftig redusert. Dette medfører at flere pasienter overlever og ...
    • «Selvbestemt abort – et sykepleiefaglig ansvar?» 

      Husebø, Karen Søyland; Brynildsrud, Nina Espedal (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: «Hvorfor søker unge kvinner i Norge abort, og hva kan bidra til å redusere aborttallene?» og «Hvordan ivareta den abortsøkende kvinne på sykehus?» Hensikt: I denne oppgaven vil vi se nærmere på hvilke ...
    • Selvledelse. En litteraturstudie inn i selvledelse 

      Habbestad, Haldis Karin (Bachelor thesis, 2014)
      Begrepet selvledelse ble introdusert av forskere med utgangspunkt i at organisasjoner i dag er komplekse og mangfoldige. Selvledelse er i dag en sentral del av organisasjons- og ledelseslitteraturen. Mange organisasjoner ...
    • Selvregulert læring på ungdomstrinnet. 

      Bekkevold, Birgitte Gangsø (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Ved endringer i arbeids- og samfunnsliv, må skolen også endres. Å lære å lære blir omtalt som den viktigste evnen vi kan tillære dagens unge, slik at de kan fungere i et samfunn med stadig skiftninger, enorm ...
    • Selvregulert læring som livslang læring. Et studie om hvordan selvregulert læring formidles i styringsdokumenter og litteratur. 

      Lamborg, Kristine Wold (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Norges forskningsråd (2015) har funnet at selvregulerte elever klarer seg bedre i livet, både når det kommer til utdanning og til arbeidsliv. Denne påstanden var bakgrunnen for valg av tema. Følgende problemstilling ...
    • Selvregulerte elever – Anerkjennende indre dialogisk kartleggingsredskap. 

      Slåen, Thorstein (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Med en antakelse om at skolen legger for ensidig vekt på kognisjonssiden i selvreguleringen hos eleven, ble problemstillingen for oppgaven utformet: På hvilken måte kan elever kartlegge, og læreren legge til rette ...
    • Sepsis - en forsømt sykdom? 

      Laurentz, Laila Jordal; Bråten, Marit Åsfrid H. (Bachelor thesis, 2014)
      Tittel: ”Sepsis – en forsømt sykdom?” Engelsk tittel: ”Sepsis – a neglected disease?” Hensikt: Å belyse og rette fokuset mot den samlede observasjonskompetansen sykepleieren trenger for å kunne bidra til tidlig identifisering ...
    • Ser du jeg snakker til deg? Kommunikasjon med barn og anerkjennelse av barns følelser i barnehagen. 

      Østmo, Hege (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Innhold: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon med barn, og ulike måter man arbeider med å anerkjenne toddlerne i barnehagen. Overordnede dokumenter omhandler viktigheten med anerkjennelse, og hvilke rammefaktorer ...
    • Ser du meg? 

      Fleischer, Marte; Enger, Maren Embretsen (Bachelor thesis, 2016)
      Bakgrunn og hensikt: I praksis har vi møtt pårørende til pasienter som mottar palliativ pleie i hjemmet. Hjemmesykepleien mottar pasienter som har behov for større og mer krevende behandlinger, som følge av samhandlingsreformen. ...
    • Servicekvalitet og motivasjon: treningsopplegg for de ansatte i Åsnes kommune 

      Bråthen, May Iren; Kroken, Eva Maria (Bachelor thesis, 2013)
      I vårt forskningsarbeid så vi på et treningsopplegg for ansatte i en organisasjon, og ønsket å se nærmere på om det kan være motiverende for de ansatte selv, og nyttig for hele organisasjonen. Trening i seg selv gjør at ...
    • Sexbomber uten taleevner 

      Mathisen, Martine Bølviken; Lund, Martine Smedheim (Bachelor thesis, 2013)
    • Sidemålsgrammatikken. Et hjelpemiddel for skriftspråklig ferdighet og språkbevissthet? 

      Tangen, Marius (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Selv om omfattende britiske og amerikanske studier konkluderer med at undervisning i morsmålsgrammatikk ikke har betydning for elevers skriveferdigheter, kan det argumenteres for at slik undervisning kan ha en ...
    • Sikkerhet og bruk av naturen. En sammenligning av norsk og tysk barnehagekultur. 

      Benberg, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven er basert på problemstillingen: Hvilken innflytelse har begrepet sikkerhet på bruk av naturen med de yngste, og i hvilken grad finnes det forskjeller mellom barnehager i Norge og Tyskland? For å ...