• La meg dø hjemme 

      Edvardsen, Hanne; Grindvoll, Mia Juliane (Bachelor thesis, 2013)
      Tittel: La meg dø hjemme Avdeling: Avdeling for Folkehelsefag Utdanning: Bachelor i Sykepleie Kandidatnr: 32 og 25 Veileder: Randi Løviknes Antall ord: 11860 Nøkkelord: Hjemmesykepleie, palliativ behandling, verdighet, ...
    • La meg leve til jeg dør 

      Bakken, Julie Andrea; Moe, Pernille (Bachelor thesis, 2015)
      Bakgrunn Kreftrisikoen øker med alderen. Hele 4 av 10 vil kunne få en kreftdiagnose i løpet av livet. I 2012 døde hele 10 800 nordmenn av kreft, og en ser at det er en stadig økende vekst av mennesker som får en kreftdiagnose. ...
    • La meg være et menneske 

      Hagen, Kine Marie; Ruud, Hanne Fossberget (Bachelor thesis, 2013)
      Introduksjon: Litteraturstudien tar utgangspunkt i hvordan vi som sykepleiere kan bidra til at mennesker med demens på skjermet enhet bevarer sin autonomi og verdighet.Studien tar utgangspunkt i å finne ut hvordan vi som ...
    • «La oss skrive sammen» - Samskriving på ungdomstrinnet 

      Lihovd, Jo Tormod Helstad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Samskriving er alle former for tekstproduksjon der to eller flere personer skriver sammen på en tekst (Eritsland, 2008). Denne kvalitative undersøkelsen viser at det er flere måter å jobbe med samskriving på. Blant ...
    • Lage en lydsyntese 

      Danielsen, Ole Anders (Bachelor thesis, 2014)
      This bachelor assignment examines subtractive synthesis and frequency modulation synthesis. My goal was to show how these two types of sound synthesis works and how one can create a synthesizer consisting of these synthesis ...
    • Låtskriving i ungdomsskolen 

      Lamborg, Axel Wold (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Mange ungdommer går gjennom store sosiale og følelsesmessige omveltninger. Låtskriving kan fungere som en flukt fra denne stressende hverdagen (Kratus, 2016). Et av formålene med musikkfaget er at elevene skal ...
    • Learners who are exposed to the English language at several levels are more open when it comes to language learning. 

      Eye, Jørgen (Bachelor thesis, 2015)
      English: This bachelor thesis is about how exposure to languages through several levels may increase the learner’s motivation and willingness towards language learning. Exposure to languages does not only happen at school ...
    • Learning by Dewey. Om praktisk tilnærming til opplæring og teori i skolen. 

      Odden, Annfrid Rasch (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne studien handler om to læreres erfaringer rundt tilretteleggingen for undervisningen i klasserommet. Mange elever sliter med det faglige i grunnskolen og kan senere droppe ut av videregående opplæring. Én ...
    • Ledelse og motivasjon i banksektoren 

      Nordahl Lie, Henriette (Bachelor thesis, 2016)
      Oppgavens formål er å undersøke et utvalg mellomledere i banksektoren for å kartlegge hvilke ledelsesformer de anvender. Vi vil fokusere på hvordan de forsøker å motivere sine ansatte. Grunnet dette har vi kommet frem til ...
    • Ledelse, selvutvikling og kommunikasjon 

      Nilsen, Ann Helen; Floor, Stine S. (Bachelor thesis, 2015)
      Vi er inne i en tid med stadig forandringer. Teknologien utvikler seg hele tiden, og det stilles høyere krav til de som leder det. Men hva med menneskene bak forandringene? Vi oversvømmes av oppskrifter på hvordan vi kan ...
    • Ledelsens betydning for ettåringenes oppstart og hverdag i barnehagen. 

      Engen, Gunn-Aase (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Som leder i barnehagen har du ansvar for å kvalifisere og veilede personalet til å se, forstå og møte tilknytningsbehovene hos de yngste barna som en viktig del av det pedagogiske arbeidet. Er det fokus i barnehagene ...
    • Lederatferd 

      Opheim, Maria Vikan (Bachelor thesis, 2014)
      Forfatter Maria Vikan Opheim Tittel Lederatferd Problemstilling Hvilken lederatferd er foretrukket blant idrettsutøvere? Hensikt Hensikten med denne oppgaven var å prøve å finne svar på hvilken lederatferd utøvere ...
    • Lederens håndtering av merkekrise 

      Mar, Natalie; Sharif Ardullahi Sharif Hassan, Anisa (Bachelor thesis, 2016)
      Håndtering av merkekrise har stadig blitt viktigere i dagens samfunn. Grunnen til dette er at flere bedrifter i de siste årene har blitt omtalt i media for en eller annen form for krise. For å kunne håndtere media og redde ...
    • Legitimering av kroppsøvingsfaget 

      Grøndalen, Lars (Bachelor thesis, 2013)
    • Legitimering av kroppsøvingsfaget 

      Teslo, Ståle Bye (Bachelor thesis, 2016-06-17)
      Forfatter: Ståle Bye Teslo, faglærer i idrett og kroppsøving, 2016. Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum, Folkehelse. Tittel: Legitimering av kroppsøvingsfaget. Formål: Formålet med oppgaven er å drøfte to forskjellige ...
    • Legitimering av kroppsøvingsfaget som dannelsesfag for livslang bevegelsesglede 

      Nysveen, Arvid (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: I hvilken grad kan kroppsøvingsfaget legitimeres som dannelsesfag for å oppnå livslang bevegelsesglede? Metode Litteraturstudie utført med en systematisk gjennomgang av relevant faglitteratur og ...
    • Leirskolen som påvirkning til friluftslivsundervisning i grunnskolen 

      Kjernli, Jorid (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: I hvilken grad påvirker leirskoleopphold lærernes egen friluftlivsundervisning i egen skole? Teori: Teorien presenterer leirskolen og hvordan friluftsliv hører hjemme i grunnskolen gjennom gjeldende ...
    • Lek som metode for bearbeidelse av sorg hos barn i barnehagen. 

      Bolsø, Anne (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Problemstillingen i arbeidet med denne studien under dette studiet er å undersøke hvilke adferdsmønstre og behov barn i sorg har, og hvordan barnehagelæreren kan møte disse i lek. Barn i sorg er sårbare, og har ...
    • Lese- og skrivevansker 

      Lund, Katrine Aannestad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er: «Hva vektlegger lærere i arbeidet med å fremme leseferdigheten hos elever på mellomtrinnet med lese og skrivevansker?», som skal hjelpe til å finne svar på hva ...
    • Leseopplæring før mellomtrinnet. Hvordan arbeider leselærere med lesing på 4. trinn i to flerkulturelle klasser på Østlandet. 

      Larsen, Heidi Merete Wangen (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er lesing på 4. trinn i flerkulturelle klasser. Problemstillingen er ”hvordan arbeider lærerne for å øke elevenes lesekompetanse på 4. trinn i to flerkulturelle klasser på Østlandet”. ...