• Vurdering for læring, en motiverende læringsprosess 

      Lunde, Lene Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hva vurdering for læring er, og på hvilke måter det kan gi økt motivasjon for læring. Vurdering for læring kom som en nasjonal satsing i 2010, og er en prosessorientert måte å ...
    • Vurdering for(er) læring 

      Ali, Basim Gullord (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne bacheloroppgaven er et kvantitativt studie om egenvurdering og vurdering for læring. Oppgavens problemstilling har med hvordan dette kan være med å påvirke elevenes læring. Det er to 8. klasser fra samme ...
    • Vurdering i kroppsøvingsfaget på videregående trinn. 

      Vårtun, Elin Brandsnes (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: Hvordan kan man som kroppsøvingslærer på videregående trinn vurdere sine elever ut fra gitte rammer i læreplan for å fremme læring? Problemstillingen forsøker å besvare hvordan vurderingspraksisen hos tre ...
    • Vurdering på veien til læring 

      Johansen, Hege (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Vurdering for læring handler om å gi elevene tilbakemelding om egen utvikling på en slik måte at de kan bruke det til videre læring. Det handler om å gi elevene de verktøy de trenger for å kunne vurdere seg ...
    • Yoga mot stress - en litteraturstudie med et utvalg av voksne, med eller uten symptomer på angst og depresjon 

      Aurland, Lene Camilla (Bachelor thesis, 2016)
      Innledning: Stress og stressrelaterte lidelser fører til sykdom, stort sykefravær samt store kostnader for samfunnet. Dette er en stor folkehelseutfordring. Problemstilling: Vil yoga ha helseeffekter på stress og ...
    • Å danse med diabetes 

      Blestad, Carina; Danielsen, Irja Lucie S. (Bachelor thesis, 2013)
      Bakgrunn: Ut fra våre erfaringer mener vi at diabetes type 1 er en aktuell sykdom. Norsk forskning fra 2012 bekrefter dette, med 32 tilfeller per 100 000 barn som får diagnosen hvert år (Frøisland, Årsand og Skårderud, ...
    • Å fremme håp til unge menn som ønsker å avslutte livet 

      Johannesen, Marthe Ovesdatter; Nilsen, Tine (Bachelor thesis, 2017)
      Sammendrag Bacheloroppgavens hensikt er å sette fokus på selvmordstruende unge menn og hvordan sykepleier skal kunne nå fram for å fremme håp. Statistikker viser høyere tall blant menn enn kvinner og vi vil derfor gjennom ...
    • Å fremme mestring ved Crohns sykdom 

      Engh, Trine; Ørjansen, Veronika Skotheim (Bachelor thesis, 2013)
      Hensikt: Målet med denne oppgaven er å finne svar på problemstillingen «Hvordan kan vi som sykepleiere bidra til å fremme mestring hos unge pasienter med nyoppdaget Crohns sykdom?» Metode: Vi har strukturert oppgaven etter ...
    • Å leve med en tikkende «bombe» 

      Amdal, Katrine; Sætre, Elisabeth Amundstad (Bachelor thesis, 2016)
      Bakgrunn: Abdominalt aortaaneurisme (AAA) er forbundet med høy dødelighet ved ruptur. Hvilke tanker, reaksjoner og psykiske påkjenninger oppstår hos pasientene når de får denne beskjeden? Hensikt: Få mer kunnskap og økt ...
    • Å leve med to personer i en 

      Johansen, Annika; Bareksten, Linda Wæhler (Bachelor thesis, 2015)
      Hensikt: Å få økte kunnskaper om hva pårørende innen psykiatrien har behov for og hvordan vi som sykepleier kan møte dem på en best mulig måte. Samtidig håper vi at oppgaven kan bidra til et økt fokus på pårørende i ...
    • Å leve mens du er i live: livskvalitet i livets sluttfase 

      Danielsen, Linn Cecilie; Nordholm, Maren (Bachelor thesis, 2017)
      Tema: Palliativ pleie til pasienter som ønsker å avslutte livet i eget hjem. Hensikt: Å få mer kunnskap om palliative pasienter slik at vi som sykepleiere kan ivareta verdigheten og skape trygghet, i denne sårbare ...
    • Å plutselig bli stor. Om overgangen fra småbarnsavdeling til avdeling for store barn. 

      Motrøen, Monika (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven handler om utfordringene barn møter i overgangen mellom småbarnsavdeling og avdeling for store barn, og hvordan barnehagen ivaretar barnas behov for omsorg og tilknytning. Antall voksne halveres og ...
    • Å se livet forsvinne 

      Flisen, Julie; Fredheim, Maylen Sletmoen (Bachelor thesis, 2015)
      Bakgrunn og hensikt: I praksis har vi møtt pårørende til pasienter med kreft i palliativ fase. Pårørende står ofte i korridoren på sykehuset for å søke hjelp av sykepleieren. Vi har selv opplevd og sett andre sykepleiere ...
    • Å skape en dynamisk trommeproduksjon 

      Bersvendsen, Axel; Solheim, Kristoffer (Bachelor thesis, 2017)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg en praktisk gjennomføring av vår problemstilling, med basis i relevant teori. Med denne oppgaven vil vi se nærmere på hvordan man planlegger og utfører en trommeproduksjon, og relevante ...
    • Å tenke i alle fag - Fundamentet for de grunnleggende ferdighetene. 

      Pedersen, Marthe Berger (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan filosofi som metode i grunnskolen skal kunne bidra til å fremme elevenes kritiske tenkning. Med støtte fra ulike kilder argumenteres det for hvordan kritisk tenkning er ...
    • Å våge å spørre og ha kunnskap til å se 

      Sivesind, Anne-Lene (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Dessverre vet vi at det finnes mange barn i Norge som blir utsatt for vold og seksuelle overgrep. Mange av disse tilfellene blir ikke avdekt, og overgrepene fortsetter. Å bli utsatt for slike overgrep kan føre til ...
    • Å være sammen i/om bevegelsen. Kroppslig samspill med de yngste barna. 

      Kolseth, Kari Marte Steinsrud (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg de yngste barnas kroppslige samspill og hvordan vi som voksne og ansatte i barnehagen kan møte og besvare dette samspillet. Min nysgjerrighet har vært rettet mot bevegelsen og hvordan man ...
    • Å være snill eller å være streng? 

      Gjesvold, Lars harald (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om autoritativ lærerstil. Jeg forsøker å finne ut om lærerstiler med overvekt av varme, eller lærerstiler med overvekt av kontroll, kan resultere i færre forstyrrelser i undervisningen. ...
    • Årsaker til frafall i barne- og ungdomsfotballen 

      Haavelmoen, Rune (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: Hva er årsaken til frafall blant fotballspillere i 9. og 10. klasse i et idrettslag på et tettsted på østlandet? Metode: Kvantitativ metode. Spørreskjema ved gruppe enquête bestående av både åpne og ...
    • Årsaker til valg av bygningsmateriale for fjøs i Norge 

      Bjørgo, Syver (Bachelor thesis, 2017)
      Denne oppgaven har undersøkt årsaker til valg av bygningsmateriale for fjøs i Norge. Resultatene i oppgaven er fremstilt av en undersøkelse som ble sendt ut til bønder som hadde bygget nytt fjøs, bygd tilbygg eller gjort ...