• Dannelsens betydning i fremtidens skole. Læreres dannelsesoppdrag i praksis. 

      Jørstad, Marte I. (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Danning har nå fått en større plass i læreplanen for grunnskolen og videregående opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Samtidig er dannelsesbegrepet et utydelig begrep som skaper mye forvirring blant lærere så ...
    • Dannelsens paradokser. Skolens dannelsesoppdrag i et filosofisk og samfunnsetisk perspektiv. 

      Frøyhov, Steffen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven er et litteraturstudie om dannelsens paradokser i et samfunnsetisk og filosofisk perspektiv. Problemstillingen er: «Hva er dannelsens paradokser, og hvordan kan skolen drive dannelse på tross ...
    • Dydsetiske bidrag i skolen. 

      Tetlimo, Kristine (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Etikk i skolen og dydsetikk er det overordna temaet for denne bacheloroppgaven. For å gi oppgaven et tyngre holdepunkt tilspisses temaet til dannelse og deretter til viktigheten av fenomenet læreren som forbilde. ...
    • Fortellinger og dannelse i kristendoms-, religions-, livssyns- og etikkfaget 

      Odden, Marléne (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Opplæringens mål står skrevet i læreplanverket og formålsparagrafen. I læreplanens generelle del vektlegges elevenes dannelse eksplisitt og implisitt. I KRLE-fagets læreplan uttrykkes også dannelsesmålet eksplisitt, ...
    • Kroppsøving – læring i, om eller gjennom bevegelse? 

      Vangen, Hildegunn (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Skal kroppsøving være et aktivitets- eller læringsfag? Metode: Kvalitativ studie med basis i litteratur og forskning. Jeg vil i dette kapittelet gjøre rede for ulike metoder, min studie og søkeprosess. Resultat: ...
    • Legitimering av kroppsøvingsfaget som dannelsesfag for livslang bevegelsesglede 

      Nysveen, Arvid (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: I hvilken grad kan kroppsøvingsfaget legitimeres som dannelsesfag for å oppnå livslang bevegelsesglede? Metode Litteraturstudie utført med en systematisk gjennomgang av relevant faglitteratur og ...