• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dannelsens betydning i fremtidens skole. Læreres dannelsesoppdrag i praksis.

Jørstad, Marte I.
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Joerstad.pdf (422.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2558802
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Abstract
Norsk:

Danning har nå fått en større plass i læreplanen for grunnskolen og videregående opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Samtidig er dannelsesbegrepet et utydelig begrep som skaper mye forvirring blant lærere så vel som andre skolearbeidere (Stølen, 2017). Denne bacheloroppgaven er derfor en litteraturstudie av dannelsesbegrepet i en skolesammenheng. Med utgangspunkt i problemstillingen «På hvilken måte kan skolen drive dannelse, og hvordan kan dette styrke elevene faglig så vel som sosialt?», forsøkes det å gi en praktisk forståelse for hva dannelsesoppdraget i skolen innebærer for dagens så vel som fremtidens lærere. I første hoveddel presenteres og drøftes ulike dannelseslitteratur, med det formål å gi en økt forståelse for dannelsesbegrepet. I andre hoveddel presenteres så noen paradokser ved dagens undervisningspraksis, sett i lys av det dannelsesoppdraget dagens lærere har. I tredje og siste hoveddel, drøftes det så hvordan lærere kan drive dannelse i skolen samt hvorfor dette er viktig. Dette gjøres med utgangspunkt i tre temaer fra den nye overordnede delen av læreplanen.
 
English:

Bildung has now received a bigger place in the curriculum for secondary school and upper secondary school (Kunnskapsdepartementet, 2017). At the same time, the concept of Bildung is an unclear term that creates a lot of confusion among teachers as well as other school workers (Stølen, 2017). This bachelor thesis is therefore a literature study of the concept of Bildung in a school context. Based on the topic question «In what way can the school implement Bildung, and how can this strengthen the students professionally as well as socially?», it is attempted to give a practical understanding of what the Bildung assignment in the school implies for today’s and future teachers. In the first major part, different Bildung literature is presented and discussed, with the purpose of giving a better understanding of the concept of Bildung. In the second major part, some paradoxes in today’s teaching practice are presented, in view of the Bildung assignment of today’s teachers. In the third and final major part, it is discussed how teachers can do Bildung in school practical, and why this is important. This part is based on three themes from the new overall part of the curriculum.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit