Opplæringsfilmer for videoproduksjon: Visuell fremstilling av opptaks- og klippeprinsipper
Abstract
Problemstillingen som denne besvarelsen er bygget på er: Hva skiller lærebøker og videotutorials i opplæringssituasjoner? Vi vil drøfte problemstillingen gjennom litteratur. Da med utgangspunkt i tekster og analyse som vi finner relevante i henhold til oppgaven. Noe av litteraturen vi har funnet fram går direkte inn på læringsmetoder og ikt-undervisning. Vi kommer til å se nærmere på hvordan man gjennom aktiv/deltagende observasjon kan mestre det verktøyet vi presenterer. Besvarelsen inneholder redegjørelse for ulike teoretiske begreper og termologi innenfor blant annet pedagogikk og videoproduksjon, samt analyse av en lærebok og en opplæringsvideo. Deretter vurderer vi våre produksjoner opp mot det vi har funnet ut av i analysedelen. Engelsk sammendrag (abstract): The problems that this thesis are based on are: What distinguishes textbooks and video tutorials for educational purposes? We will discuss this issue through literature, based on texts and analysis that we find relevant to our task. Some of the literature that we have found revolve around the topics of learningmethods and ICT-lessons. We will look into how the active/participatory observation can master the tools we present. The thesis contains descriptions of various theoretical concepts and terminologies of eduction and video production, as well as analysis of a textbook and a video tutorial. Then we will evaluate our productions against what we have found in our analysis section.
Description
Teoretisk del av bacheloroppgave i DIGME, 2013