Sosialisering til friluftsliv: sosialiseringsinstansenes rolle i oppveksten
Abstract
Problemstilling:
Hvordan kan friluftsliv i oppveksten påvirke våre friluftslivsvaner i voksen alder?
Metode:
Kvalitativ metode er benyttet i denne oppgaven. Innsamling av data har foregått ved å benytte det individuelle åpne intervju som metode.
Resultat:
Både familie, venner, grunnskolen, nærområdet og media er instanser som er med på å sosialisere en til friluftsliv. Noen av disse har en viktigere rolle enn andre, og grad av påvirkning varierer i forhold til hvor en er vokst opp, og fra individ til individ. Familien, og da hovedsakelig foreldre, ser ut til å være den viktigste sosialiseringsinstansen for å sikre gode opplevelser til friluftsliv i oppveksten. Det å sikre barnet gode opplevelser, holdninger, verdier og erfaring innen friluftsliv gjør at det vil være lettere for en å nytte seg av friluftslivet senere i livet. God sosialisering til friluftsliv i oppveksten gjør at en blir trygg på de aktivitetene en får erfaring med, og har derfor lettere for å utøve dette friluftslivet på egenhånd i voksen alder, og eventuelt bringe denne kunnskap og kultur videre til egne barn.
Description
Bacheloroppgave i folkehelse med vekt på fysisk aktivitet, 2012.