Betydningen av empowerment og sosiale opplevelser for ungdom i fysisk aktivitet
Abstract
Problemstilling:
"Hvilken innvirkning har empowerment og betydningen av det sosiale for fysisk aktivitet, på aktivitetsnivået hos ungdom fra 15 til 19 år?"
Teori:
I teorien ser jeg på betydningen av fysisk aktivitet for barn og unge, aktivitetsnivået til dagens ungdom og frafall fra idretten. Videre tar jeg for meg empowerment og hvordan dette kan være et virkemiddel i fysisk aktivitet, før jeg tilslutt belyser viktigheten av det sosiale miljøet i fysisk aktivitet.
Metode:
Her presenterer jeg valg av metode og begrunnelse for valg. Videre forteller jeg om utforming av intervjuguide, utvalg og populasjon samt gjennomføring og analyse av resultater. Til slutt ser jeg på validitet, reliabilitet og innhenting av sekundærdata.
Resultat:
Empowerment viser seg å være noe respondentene skulle ønsker ble mer brukt under fysisk aktivitet, og flere tror de ville fortsatt lengre med den organiserte idretten hvis empowerment var til stede. Et sosialt miljø viser seg å være av stor betydning for respondentene og de fleste liker å være sosiale under fysisk aktivitet. Det viser seg at den sosiale konteksten øker mestring og motivasjon, samt tilhørighet, trygghet og tillit.
Description
Bacheloroppgave i folkehelse med vekt på fysisk aktivitet, 2012