dc.contributor.author | Engebretsen, Lars Christian | |
dc.date.accessioned | 2013-07-12T11:01:03Z | |
dc.date.available | 2013-07-12T11:01:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132857 | |
dc.description | Bacheloroppgave folkehelse, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Forfatter: Lars Christian Engebretsen
Oppgavens tittel: Motivasjon og elevmedvirkning i kroppsøving
Problemstilling: Hvordan er holdningen blant 10. klasseelever til kroppsøvingsfaget, og hvordan kan elevmedvirkning være et verktøy for deres deltakelse og motivasjon til faget?
Metode: I denne oppgaven er kvantitativ metode benyttet. Innsamlingen av data har blitt gjort ved et spørreskjema utarbeidet med lukkede og åpne spørsmål.
Resultat: Kroppsøving er et fag alle har et forhold til. Holdningene varier i stor skala, fra det positive til det negative. Indre motivasjon og en tilhørighet til kroppsøvingsfaget viser seg å være en viktig faktor for deltakelse, ved at elever får bidra og være med i planleggingsprosessen. Indre motiverte holdninger er også verdier en er tjent med å ta med seg videre i livet. Holdningsforskjellene i faget må bli tatt på alvor ettersom det er elever som mistrives. Dette strider imot formålet med kroppsøving som skal føre til et godt forhold til fysisk aktivitet, for i et folkehelseperspektiv er både samfunnet og individ tjent med dette. Karakterer bidrar som en stor del mistrivselen og derfor er et punkt som burde vurderes. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | folkehelse | no_NO |
dc.subject | idrettsfag | no_NO |
dc.subject | kroppsøving | no_NO |
dc.subject | gym | no_NO |
dc.subject | medbestemmelse | no_NO |
dc.subject | trivsel | no_NO |
dc.title | Motivasjon og elevmedvirkning i kroppsøving | no_NO |
dc.title.alternative | Motivation and pupil participation in physical education | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 50 | no_NO |