Elevers bruk av vitenskapelige og hverdagslige begreper knyttet til grubletegninger
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132916Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSammendrag
Sammendrag: Denne oppgaven har satt fokus på elevers bruk av vitenskapelige og hverdagslige begreper knyttet til grubletegninger. I oppgaven blir følgende problemstilling belyst: Hvordan kan grubletegninger påvirke elevers anvendelse av spontane og vitenskapelige begreper?
Problemstillingen omfatter elevers bruk av hverdagslige og vitenskapelige begreper i en undervisningssituasjon der grubletegninger blir anvendt. Både teori, empiri og analyse av grubletegning har bidratt til å gi svar på problemstillingen.
Resultatet av undersøkelsen viste at elvene fortrinnsvis benytter hverdagslige begreper framfor vitenskapelige, om de har muligheten. Dette kan også påvirkes av hva slags tema grubletegningen handler om. I tillegg viste det seg at grubletegninger kan være et godt hjelpemiddel for lærere for å avdekke elevenes kunnskap om et gitt emne. Summary: This task has focused on student`s use of scientific and everyday concepts related to concept cartoons. In this task, the following question is examined: How can concept cartoons affect the student`s use of scientific and everyday concepts? This “issue” includes student`s use of scientific and everyday concepts in a teaching situation where concept cartoons are used. To be able to answer this question, I have used theory, empiricism and analysis of concept cartoons of particles. The result of this survey has showed that the student`s preferably use everyday concepts rather than scientific, though they have the opportunity. This can also be affected by what kind of theme concept cartoons is all about. During the survey, it appeared that the concept cartoons can be a good tool for teachers to identify student`s knowledge of a given subject.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013