Vises nok kjærlighet? En besvarelse om påvirkningsfaktorer elever kan møte i den sørafrikanske utdanningen
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132924Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSammendrag
Sammendrag:
Oppgavens mål var å kunne svare på hvilke faktorer som kunne påvirke elevens utdanning med tanke på hjemmemiljøet, skolemiljøet og elevforutsetninger som kunne medføre repetisjon av klasser, samt drop-out. Ved innhenting av data kom det fram at elevens skolegang kunne bli påvirket av mange forskjellige faktorer ved tre områder – hjemmet, skolen og ved sine forutsetninger. Familiens økonomi, foreldreinvolvering, familieforhold og stabilitet i hjemmet var hovedfaktorer ved hjemmemiljøet som påvirket eleven. Skolen kan også stå til ansvar med tanke på elevens utdanning og læring. Den kan påvirke elevene grunnet dårlig undervisning og relasjoner, samt skolens miljø. Eleven kunne også ha faktorer som kunne påvirke dens egen skolegang, og dette viste seg å være faktorer som lærevansker, lav motivasjon til skolearbeid, alder, atferdsvansker, disiplinproblemer og høyt fravær. Summary:
The thesis aim was to answer what kind of factors had an affect on the learner’s education in terms of home environment, school environment and student prerequisites, which could lead to learner retention and drop-out. When collecting data, it emerged that pupil’s education could be affected by many factors. These were factors in all three areas – home environment, school environment and student prerequisites. Family finances, parental involvement and family relationships were the main factors according to the home environment that influenced the learner. The school was also responsible in terms of the learner’s education, and could affect learner due to poor teaching and relationships, and generally the school environment. The learner could also affect its own learning. This seems to be factors as learning disabilities, low motivation for school work, age, behavior problems, discipline problems and high absenteeism.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013