Show simple item record

dc.contributor.authorGaukstad, Bente
dc.date.accessioned2013-10-02T13:05:56Z
dc.date.available2013-10-02T13:05:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132946
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013no_NO
dc.description.abstractSammendrag: I denne oppgaven har jeg sett på hvordan det er å være lærer i fådelt skole, og hvilket syn lærere har på elevenes faglige og sosiale læring. På grunnlag av intervjuer og teori om emnet sitter jeg igjen med at det er kvaliteten på læreren som er viktigste faktor for elevenes læring og utvikling faglig og sosialt, at klassestørrelse har noe å si, og at aldersblanding er en fin måte å sosialisere elevene på ved at de må sosialisere seg på tvers av trinn. Jeg har kommet fram til den konklusjon at lærere som jobber i den fådelte skolen må være av god kvalitet, kunne undervise i alle fag og like å jobbe alene. Klassestørrelse har noe å si for undervisningen og tilpasset opplæring, og har en del å si når det kommer til det å hjelpe elever og se hver enkelt elev i løpet av skoledagen.no_NO
dc.description.abstractSummary: In this paper I have explored what it’s like to teach in small rural schools, and in which ways these teachers view the development of their pupils’ academic and social skills. Based on interviews as well as theory concerning the matter, I have come to the result that the quality of the teacher is the most important factor in determining the pupils’ academic and social learning and development. The number of pupils per class is an important factor, and mixing pupils of different ages is a good way to give the pupils skills in socializing across age gaps. My final conclusion is that teachers employed at small rural schools ideally should be of good quality, be able to teach all subjects, and enjoy working independently. The number of pupils per class has a certain affect for teaching and for adapting education, and has an effect when it comes to helping pupils and seeing each pupil every day.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectfådelt skoleno_NO
dc.subjectfaglig læringno_NO
dc.subjectsosial læringno_NO
dc.subjectkvalitet på lærerno_NO
dc.subjectklassestørrelseno_NO
dc.subjectaldersblandingno_NO
dc.subjectGLUno_NO
dc.titleGod nok?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber33no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record