Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRuud, Maja
dc.date.accessioned2013-11-01T09:59:09Z
dc.date.available2013-11-01T09:59:09Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132976
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013no_NO
dc.description.abstractSammendrag: Oppgaven er forankret i pedagogikkens sosialiseringsteori og norskfagets litteraturdidaktikk, og tar for seg hvordan skjønnlitteratur kan benyttes for å stimulere elevenes evne til empati og selvinnsikt. Evne til empati og selvinnsikt er to kvaliteter grunnleggende for det norskkulturelle, humanistiske verdisettet. Dermed er dette også verdier grunnopplæringen skal ta spesifikt sikte på å stimulere hos elevene. I denne sammenhengen blir mentalisering som sosialiseringsteori interessant; en teori som tar sikte på å være orientert mot menneskets indre liv for å stimulere en forståelse hos individet for seg selv og andre. Skjønnlitteraturens mentale landskap, beskrivelsene av menneskets indre følelsesliv og tankesett, står i nær sammenheng med mentaliseringens innhold. Fortellende dikting gir et direkte innblikk nettopp i menneskets indre, mentale tilstander. Via en emosjonell reaksjon og bevisstgjøring av de innsikter det mentale landskapet presenterer kan skjønnlitteraturen på denne måten få betydning for elevenes virkelighet, og stimulere deres forståelse for andre og forståelse for seg selv.no_NO
dc.description.abstractSummary: Being based on both theories of socialization and literary didactics, the following thesis explores how literature can be used in order to stimulate students’ amount of empathy and introspection. Both empathy and introspection are considered central qualities in connection to the humanistic values of the Norwegian society. Thus, these qualities should also be stimulated throughout the 10 – year compulsory school. Based on this understanding, the theory of mentalization becomes significant; a psychological concept designed to stimulate an understanding for the inner, mental states of oneself and others. In this connection, the mental landscapes of literature become interesting, providing the reader with an insight into various thoughts and feelings. Through an emotional reaction and mindfulness, these insights provided by the mental landscape could become significant in connection to the students’ reality, stimulating their understanding for others and themselves.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectsosialiseringno_NO
dc.subjectmentaliseringno_NO
dc.subjectempatino_NO
dc.subjectselvinnsiktno_NO
dc.subjectskjønnlitteraturno_NO
dc.subjectforestillingsverdenno_NO
dc.subjectmentale landskapno_NO
dc.subjectGLUno_NO
dc.titleVerket og verden: sosialisering via skjønnlitteraturno_NO
dc.title.alternativeThe Story and Society. Socialization Through Literatureno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber34no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel