dc.contributor.author | Fjeldvang, Tomas | |
dc.date.accessioned | 2012-06-27T11:54:51Z | |
dc.date.available | 2012-06-27T11:54:51Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132987 | |
dc.description | Bachelor i idrett - spesialisering i trenerrollen | no_NO |
dc.description.abstract | Problemstilling:
Hva er årsaken til frafall i fotball blant 9. og 10. klasseelever i et valgt tettsted?
Metode:
Kvantitativ metode ved gruppe enquete med åpne og lukkede påstander. Respondentene var elever på 9. og 10. trinn på en valgt ungdomsskole.
Resultater:
Resultatene av denne undersøkelsen er forholdsvis like de resultater liknende undersøkelser har fått. Mange utøvere slutter med fotball, ofte av flere årsaker, og disse utøverne er ofte reflektert over hvorfor de slutter.
Det viser seg videre at mange av de årsaker som respondentene kommer med er årsaker som er styrt av treneren, og trenerens arbeidsmetoder.
Resultatene i denne undersøkelsen gir også en god pekepinn på hvorfor ungdom velger å spille fotball. ofte fordi aktiviteten i seg selv er morsom, fordi deres venner er aktive inne fotball samt fordi fotball er en arena for mestring. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | frafall | no_NO |
dc.subject | motivasjon | no_NO |
dc.subject | prestasjonsorientering | no_NO |
dc.subject | mestringsorientering | no_NO |
dc.subject | autonomi | no_NO |
dc.subject | barn | no_NO |
dc.subject | ungdom | no_NO |
dc.subject | idrett | no_NO |
dc.subject | fysisk aktivitet | no_NO |
dc.subject | fotball | no_NO |
dc.subject | tilhørighet | no_NO |
dc.subject | kompetanse | no_NO |
dc.title | Hvorfor slutter 9. og 10. klasseelever på fotball? | no_NO |
dc.title.alternative | Why does young adolescents dropout from soccer? | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 82 s. | no_NO |