dc.description.abstract | I vårt forskningsarbeid så vi på et treningsopplegg for ansatte i en organisasjon, og ønsket å se nærmere på om det kan være motiverende for de ansatte selv, og nyttig for hele organisasjonen. Trening i seg selv gjør at man får en bedre helse og økt overskudd. Det kan ses i sammenheng med at man får sykefraværet ned, noe som gir bedre økonomi og en bedre hverdag for de ansatte i organisasjonen. Kvaliteten på treningsopplegget og servicen som ble ytt, vil påvirke deltagernes tilfredshet som igjen fører til lojalitet og gir økt motivasjon for å fortsette å bruke tjenesten.
Problemstillingen for oppgaven er:
”Forventet og opplevd kvalitet av et treningsopplegg, og hvordan det påvirker motivasjonen.”
Vi har brukt en kvalitativ tilnærming, og baserte oss på dybdeintervju som datainnsamlingsmetode.
Ut i fra våre studier, Service management og økonomi og administrasjon, har vi blitt kjent med ulike strategier og teorier som vi bruker i denne oppgaven. Vi har lagt spesielt fokus på motivasjonsteorier og servicekvalitet da vi mener disse er relevante for vår problemstilling. Vi har også sett litt på de ansattes arbeidssituasjon for å utelukke at dette var direkte årsak til sykemeldingene. Deltakerne i treningsopplegget sto alle i fare for å bli sykemeldt eller hadde vært sykemeldt grunnet muskel- og skjelettplager.
Vi fant ut at det lønte seg for kommunen og la de ansatte være en del av et treningsopplegg, og at de ansatte ble motivert og fikk mer overskudd. | no_NO |